Harian Metro

Sabar suntik elemen segar

-

Boleh diangkat sebagai lagu motivasi bina jiwa anak muda supaya lebih kental

LAGU: Sabar

PENYANYI: Ismail Izzani LAGU: Omar K, Adib Hamdi, Ismail Izzani & Zyn LIRIK: Omar K, Adib Hamdi, Ismail Izzani & Zyn TERBITAN & EDARAN : World Peace Entertainm­ent

Baru tiga bulan dimuat naik ke YouTube, lagu berjudul Sabar dendangan penyanyi muda, Ismail Izzani kini mencecah lebih lapan juta tontonan.

Lagu ciptaan Omar K,

Adib Hamdi, Zyn dan Ismail sendiri ini menyuntik elemen segar dalam muzik tempatan yang rata-rata dimonopoli muzik era 1990-an.

Berentak pop R&B, Sabar kedengaran seimbang dengan vokal Ismail yang tidak terlalu berlebihan, tetapi tidak juga lemah jika dibandingk­an dengan penyanyi lain seusianya.

Sejujurnya, pada awal kemunculan lagu Sabar dalam industri muzik, langsung tidak dijangka ia lantunan penyanyi berusia 17 tahun.

Liriknya pula menyebarka­n aura positif buat pendengar apabila mengajak pendengar untuk sentiasa bersabar dan yakin dengan kuasa doa.

Sabar juga boleh diangkat sebagai lagu motivasi untuk membina jiwa anak muda supaya lebih kental, lebihlebih lagi apabila nama

Ismail sendiri kini semakin mendapat tempat.

Secara tak langsung, itu juga mungkin menjadi salah satu sebab lagu ini pernah dipertaruh­kan dalam program realiti Gema Gegar Vaganza, dipersemba­hkan oleh Hafiz Hamidun dan Ismail secara duet.

Lebih menarik, Sabar tidak hanya sekadar lagu Melayu biasa, tetapi turut menyelitka­n lirik berbahasa Inggeris di ‘verse’ keduanya.

Bagi Ismail, dia sendiri tidak pernah menyangka lagu Sabar ini tular sehingga keluar dari Malaysia.

“Saya sendiri tidak pernah menjangkak­an sambutan sehebat ini.

Lebih membanggak­an apabila ada pencinta muzik dari Indonesia yang turut memberikan reaksi positif dengan kehadiran Sabar di sana,” katanya.

Menurut Ismail, dia berharap agar kehadiran Sabar akan menambah warna dalam rencah muzik tanah air.

“Sudah banyak penyanyi dan lagu balada dihasilkan dan saya ingin membawakan sedikit kelainan untuk disajikan kepada pendengar,” katanya.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia