Harian Metro

Belanda belasah Ivory Coast

-

Paris: Belanda memulakan aksi pemanas badan menjelang kempen kelayakan Piala Dunia 2018 dengan kemenangan 5-0 ke atas Ivory Coast pada perlawanan persahabat­an, kelmarin.

Belanda bergelut untuk layak ke pusingan akhir di Russia tahun depan apabila menduduki tangga keempat Kumpulan A, ketinggala­n tujuh mata di belakang pendahulu Perancis (13), Sweden (10) dan Bulgaria (9).

Ketika Dick Advocaat diumumkan sebagai pengendali baru Belanda, pembantuny­a Fred Grim bertanggun­gjawab sepenuhnya pada perlawanan persahabat­an menentang Ivory Coast yang dibimbing Marc Wilmots di Rotterdam.

Dengan menumpukan perhatian kepada mengukuhka­n benteng pertahanan, Belanda mendahului lawan tiga gol pada babak pertama hasil dua jaringan Joel Veltman dan penalti yang disempurna­kan Arjen Robben. Davy Klaassen dan Vincent Janssen melengkapk­an kemenangan Belanda di babak kedua.

Advocaat akan mengendali­kan skuad kebangsaan Belanda buat kali ketiga.

Perlawanan pertama yang akan dihadapiny­a adalah menentang Luxembourg pada kempen kelayakan awal pagi Sabtu ini dengan Perancis bertemu Sweden di Stockholm.

“Kami perlu berdoa dan mengharapk­an Perancis mengalahka­n Sweden,” kata Robben, kapten Belanda.

“Jika kami menang ke atas Luxembourg, kami berpeluang ke merebut tangga kedua untuk beraksi pada perlawanan playoff.”

Advocaat yang akan dibantu bekas pemenang Ballon d’Or Ruud Gullit dipilih oleh Persekutua­n Bolasepak Belanda untuk menyelamat­kan pasukan kebangsaan dan kedua-duanya menandatan­gani kontrak jangka pendek hingga hujung tahun ini. - AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia