Harian Metro

Beri laluan kepada siasatan audit ‘Ambil jalan mengalah’

-

“Ini episod memalukan kerana amat ketara sekali tidak ada musyawarah (perbincang­an) sesama mereka. Mana mungkin mereka boleh bekerjasam­a selepas ini,” tegas Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi.

Menurutnya, kemelut yang melanda Pengerusi Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) Tan Sri Mohd Isa Samad dengan Ketua Pegawai Eksekutif FGV Datuk Zakaria Arshad disifatkan amat mendukacit­akan.

“Apakah selepas ini ada lagi episod pertelingk­ahan antara Pengerusi dan CEO (Ketua Pegawai Eksekutif) atau Ketua Pengarah menyebabka­n salah satu daripadany­a dipaksa mengambil cuti atas alasan untuk siasatan dalaman yang sebenarnya proses pemecatan atau disuruh meletak jawatan?

“Sewajarnya kedua-dua mereka (Zakaria dan Isa) meletak jawatan secara sukarela, ambil jalan yang lebih bermaruah. Biarkan muka baru dan tenaga baru mengambil alih dan meneruskan Kuala Lumpur: Semua pengurusan tertinggi FELDA Global Ventures Holdings Bhd (FGV) wajar bercuti bagi membolehka­n siasatan penuh dilaksanak­an Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan audit dalaman. Perkara itu disarankan oleh Profesor Undang-Undang Fakulti Perniagaan Universiti Kuala Lumpur usaha supaya FGV menguntung­kan ‘shareholde­rs’ terutama peneroka,” katanya dalam satu kenyataan di Facebook, semalam.

Dr Mohd Puad berkata, kedua-duanya tidak perlu menunggu campur tangan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, ambil jalan (UniKL) Prof Datuk Abdul Halim Sidek yang melihat langkah itu mampu membersihk­an imej FGV dan mengembali­kan keyakinan rakyat serta pelabur.

“Berdasarka­n amalan pengurusan profesiona­l di luar negara, tindakan sama perlu diambil iaitu semua pengurusan tertinggi termasuk Pengerusi FGV (Tan Sri Isa Samad) diberikan cuti bukan mengalah.

“Letak jawatan segera, mereka berdua perlu dipisahkan. Biar mereka berada di tempat baru tetapi berlainan.

“Sampai masanya dikaji semula bidang kuasa Pengerusi, CEO termasuk siapa yang berkuasa melantik Ahli Lembaga Pengarah supaya institusi berkaitan bukan menjadi medan kepentinga­n peribadi,” katanya.

Beliau turut mempersoal­kan apakah amalan korporat yang baik seorang pengerusi memegang jawatan sama dalam beberapa anak syarikat lain.

“Ada kalanya kita mendengar seseorang pengerusi menjadi pengerusi pula kepada hanya empat individu saja.

“Jika wujud dakwaan salah laku perniagaan itu, semua pengurusan tertinggi harus bertanggun­gjawab dan itu langkah paling tepat. Kemelut yang melanda ini hanya akan memberi persepsi buruk dan memberi kesan mendalam kepada syarikat itu,” katanya.

Abdul Halim berkata, masa depan FGV bergantung kepada beberapa anak syarikat lain.

“Kalau satu dua tidak mengapa, terdapat dakwaan kebanyakan anak syarikat pengerusin­ya orang sama. Apakah ini amalan korporat yang baik atau mesti ada jumlah had tertentu supaya ia tidak dimonopoli dan disalah guna seorang individu,” katanya.

Beliau berharap kedua-dua pemimpin tertinggi FGV itu perlu meletak jawatan supaya tidak berlaku ‘trust deficit’ yang boleh mengakibat­kan harga saham FGV jatuh menjunam.

“Semoga Pengerusi FELDA Tan Sri Shahrir (Abdul) Samad tidak terlalu lama berdiam diri,” katanya. persepsi awam dan keadaan itu boleh diselamatk­an jika semua pengurusan tertinggi diberikan cuti sementara siasatan sedang dilaksanak­an.

“Dalam kes ini, SPRM seharusnya campur tangan untuk langkah penguatkua­saan undang-undang dan bukannya mengharapk­an laporan audit dalaman saja.

“Laporan audit dalaman hanya berbentuk cadangan penambahba­ikan saja, audit dalaman ini tidak memadai. Siasatan bersama SPRM harus dilakukan supaya tindakan diambil terhadap individu yang bertanggun­gjawab dalam sebarang salah laku.

“Selagi itu tidak dibuat, imej serta persepsi awam berhubung FGV tidak akan selesai. Rakyat hanya akan melihat entiti ini tidak berintegri­ti dan tidak telus dalam membantera­s salah laku,” katanya.

 Pengerusi, CEO FGV dinasihat ambil langkah sukarela selesai secara bermaruah

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia