Harian Metro

Chinlone turut intai emas pertama Terpaksa korban Aidilfitri

- Azlan Muhammad Zain azlanmz@hmetro.com.my

Tiada sambutan Aidilfitri bagi pesilat negara dalam usaha memastikan sasaran lapan pingat emas pada temasya Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 Ogos depan dicapai.

Arahan itu dikeluarka­n Persekutua­n Silat Kebangsaan Malaysia (PESAKA) kepada 27 atlet dan tujuh pegawai untuk menjalani latihan di Vietnam dari 19 Jun hingga 9 Julai.

“Semua pesilat tidak akan menyambut Aidilfitri tahun ini. Kami mahu memberikan “tekanan” mental dengan mengadakan latihan di Gunung Da-Lat, kawasan yang terletak jarak perjalanan lima jam dari bandaraya Ho Chi Minh. Kuala Lumpur: Persatuan Sepaktakra­w Malaysia (PSM) mengintai peluang untuk menyumbang emas pertama kontinjen negara menerusi acara chinlone pada Sukan SEA Ogos depan walaupun tumpuan lebih terarah kepada barisan pemanah compound.

Ia disuarakan Presiden PSM Datuk Ahmad Ismail yang melihat peluang tetap ada buat anak buahnya melakar kejutan merebut salah satu daripada dua emas yang dipertandi­ngkan pada 16 Ogos, hari pertama yang menawarkan pingat pada Sukan SEA.

Dua emas turut ditawarkan pada 16 Ogos menerusi acara individu compound lelaki dan wanita.

“Kami masih berpeluang untuk meraih emas pertama walaupun Kemboja dilihat sudah mempamerka­n

>>Silat menawarkan 20 emas secara keseluruha­n di Sukan SEA 2017

 PESAKA ‘kejam’ sekat cuti raya kontinjen silat negara demi capai sasaran lapan emas di KL2017

“Kami terpaksa bertindak “kejam” kerana mereka mempunyai tugas yang perlu dilaksanak­an iaitu memastikan sasaran lapan emas mampu dicapai,” jelas Setiausaha Agung PESAKA Datuk Megat Zulkarnain Omardin.

Jelasnya tindakan itu terpaksa diambil bagi memastikan pesilat negara berada pada tahap terbaik dan me- peningkata­n. Thailand pula mengambil jurulatih dari Myanmar untuk memantapka­n persembaha­n mereka,” jelas Ahmad.

Ujarnya, pemain negara akan mendapat kepakaran Myanmar selepas Aidilfitri bagi memantapka­n persiapan.

“Myanmar bersetuju untuk menghantar dua jurulatih dan tiga bekas pemain kebangsaan untuk membantu pemain. Mereka akan bermula selepas Aidilfitri hingga temasya bermula nanti,” katanya.

Sukan tradisiona­l Myanmar itu sejenis permainan seperti sepak takraw dengan pemain menimbang bola bagi mengutip mata. reka tidak mempunyai bantahan untuk mengikuti program yang sudah dirancang.

“Atlet kami sudah mempunyai teknik yang mencukupi dengan tumpuan ketika ini adalah kekuatan mental,” katanya.

Tindakan PESAKA dilihat bertepatan kerana silat dijangka akan menjadi penentu kepada nasib kontinjen negara sama ada bergelar juara keseluruha­n atau sebaliknya kerana 16 final berlangsun­g sehari sebelum upacara penutup.

Silat akan menawarkan 20 emas secara keseluruha­n dengan PESAKA meletakkan sasaran rasmi sebanyak lapan emas, empat perak dan enam gangsa.

Sandaran utama pastinya terletak kepada juara dunia Al Jufferi Jamari, Razak Ghazali dan Siti Rahmah Mohamed Nasir.

 ??  ?? PESILAT negara bakal menjalani latihan di Gunung Da-Lat, Vietnam.
PESILAT negara bakal menjalani latihan di Gunung Da-Lat, Vietnam.
 ??  ?? PEMAIN negara akan mendapat kepakaran Myanmar bagi memantapka­n
persiapan.
PEMAIN negara akan mendapat kepakaran Myanmar bagi memantapka­n persiapan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia