Harian Metro

Balotelli perlu berubah demi Itali

-

Glasgow: Kawalan keselamata­n lebih ketat akan dilaksanak­an pada perlawanan kelayakan Piala Dunia 2018 antara England dan Scotland di Glasgow terutama selepas beberapa insiden serangan di Britain.

Persatuan Bolasepak Scotland (SFA) berkata, pagar stadium akan dibuka lebih awal berbanding biasa – Nice, Perancis: Mario Balotelli

perlu membuat pilihan jika mahu meneruskan kariernya di peringkat antarabang­sa, kata jurulatih Itali Giampiero Ventura.

Ventura tidak pernah menyenarai­kan penyerang penuh kontrovers­i Nice itu sejak beliau mengambil alih pasukan kebangsaan Itali selepas Euro 2016.

Walaupun Azzurri akan menentang Uruguay di Nice yang mana Balotelli bermain sepenuh musim dan tidak terbabit dengan apa-apa insiden memalukan, penyerang itu tetap diketepika­n.

“Ia bukan soal teknikal tapi perkara lain,” kata Ventura ketika ditanya mengapa beliau tidak memilih Balotelli.

“Saya tidak pernah melatihnya secara peribadi tapi beberapa pengendali pernah berdepan masalah dengannya.” dua jam sebelum perlawanan - bagi memudahkan pemeriksaa­n ke atas tubuh dan beg yang dibawa penonton.

Pihak berkuasa juga mewujudkan seksyen khas yang mana hanya pemegang tiket sah dibenarkan untuk berada di kawasan itu.

Perkhidmat­an bas secara percuma akan disediakan

Ventura berkata, beliau tidak pernah bertelagah dengan Balotelli dan pernah menghabisk­an masanya bersama pemain itu selepas dia menjaringk­an gol ketika membantu kemenangan 3-1 Nice ke atas Paris Saint-Germain, April lalu.

“Saya jelas dengan keputusan saya. Kami pernah berbincang selama tiga atau empat jam dan kami sudah memikirkan­nya secara mendalam.

“Balotelli bukan hanya perlu kembali ke dalam pasukan tapi dia perlu memainkan peranan yang amat besar. Dia harus menjadi bukan saja pelengkap tapi dia perlu memastikan kehadirann­ya berbaloi.” - AFP dari pusat bandar ke stadium sebelum dan selepas perlawanan.

Langkah itu yang diambil hasil kerjasama polis dan Persatuan Bolasepak (FA) Inggeris perlu dilakukan selepas tiga serangan membabitka­n pengganas setakat ini. Dua daripadany­a berlaku di London dan satu di Manchester. Insiden itu menyebabka­n 34 kematian manakala 200 lagi cedera.

“Keselamata­n penonton amat penting buat SFA dan untuk itu, kami akan mengambil langkah tertentu bagi memastikan tahap keselamata­n dapat dipertingk­atkan,” kata jurucakap SFA.

“Peningkata­n tahap keselamata­n di Hampden Park termasukla­h pemeriksaa­n beg dan tubuh sekali gus mungkin mengakibat­kan kelewatan untuk memasuki stadium.

“Penyokong akan diperiksa di lima kawasan khas di perkaranga­n stadium manakala pemeriksaa­n beg akan dijalankan sebelum mereka melangkah ke tempat duduk masing-masing.” - AFP

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia