Harian Metro

Sedia peluang artis miliki PR1MA

- Siti A’isyah Sukaimi sitiaisyah@hmetro.com.my

Datuk Seri Najib Razak bersedia mempertimb­angkan supaya golongan penggiat seni turut berpeluang memiliki rumah mampu milik iaitu Program Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA).

Perdana Menteri berkata demikian ketika berucap pada majlis berbuka puasa bersama penggiat seni di kediaman rasmi Perdana Menteri, Seri Perdana, di sini, semalam.

Hadir sama, isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor.

Seramai 2,000 tetamu daripada pelbagai cabang seni seperti sasterawan, budayawan, penulis, kartunis dan artis menghadiri majlis berbuka puasa itu.

Kesediaan Najib itu susulan pengumuman Menteri Kesejahter­aan Bandar dan Kerajaan Tempatan Tan Sri Noh Omar pada 11 Jun lalu iaitu kerajaan mewujudkan kuota khas buat penggiat seni memiliki rumah Program Perumahan Rakyat (PPR) di Simpang Dua dan Kepong.

Sementara itu, Perdana Menteri turut mengumumka­n pemberian pakej penajaan menunaikan umrah kepada 25 orang terpilih dalam kalangan karyawan, seniman, penggiat seni dan kreatif, budayawan dan penyiar.

Katanya, penajaan akan diberi keutamaan kepada mereka yang belum pernah mengerjaka­n ibadah umrah dan kurang berkemampu­an iaitu selepas musim haji tahun ini.

Dalam pada itu, Najib berkata, penggiat seni serta golongan yang terbabit dalam bidang seni kreatif perlu memainkan peranan menanam nilai kemanusiaa­n dalam kalangan masyarakat menerusi penghasila­n karya mereka.

Beliau berkata, kelompanga­n yang berlaku dalam masyarakat masa kini memerlukan usaha untuk mengukuh jati diri individu, bangsa dan negara keseluruha­nnya, sekali gus ia memerlukan peranan golongan terbabit.

“Kelompanga­n ini menjadikan proses pembinaan negara bangsa belum lagi utuh dan kukuh, malah kita melihat ada masalah sosial dalam masyarakat termasuk isu gangsteris­me dan buli yang menjadi perhatian umum.

“Saya berharap peranan menanam nilai kemanusiaa­n lebih mulia dalam masyarakat boleh dimainkan kerana kita bukan hanya

 Kerajaan pertimbang penggiat seni peroleh rumah mampu milik

mahu membina lebuh raya serta bangunan pencakar langit, tetapi tamadun tinggi dengan nilai murni,” katanya.

Majlis anjuran Yayasan Perdana Ummah dengan kerjasama Pejabat Penasihat Perdana Menteri dan Team Salute Malaysia bermula jam 5.30 petang hingga 10.30 malam.

Sebanyak 60 persatuan seni memberi komitmen antaranya Gabungan Persatuan Penulis Nasional (GAPENA), Persatuan Penulis Nasional (PENA), Persatuan Penyiar Kebangsaan Malaysia (PENYIAR), Per- satuan Kartunis Malaysia, Persatuan Wartawan dan Penulis Hiburan Malaysia (WHAM), Persatuan Seniman Malaysia (SENIMAN), Persatuan Karyawan Malaysia (KARYAWAN) dan Persatuan Penyanyi, Pemuzik, Penulis Lagu Tanah Air (PAPITA).

 ??  ?? NAJIB dan Datuk Yusof Haslam (dua dari kiri) serta Datuk Baharudin Omar (dua dari kanan) pada majlis berbuka puasa PM bersama karyawan seni di Seri Perdana, Putrajaya, semalam.
NAJIB dan Datuk Yusof Haslam (dua dari kiri) serta Datuk Baharudin Omar (dua dari kanan) pada majlis berbuka puasa PM bersama karyawan seni di Seri Perdana, Putrajaya, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia