Harian Metro

58 mungkin mati

- Agensi

Pegawai kanan polis berkata, jumlah itu adalah bilangan orang yang dilaporkan masih hilang selepas kebakaran Grenfell Tower

Sekurang-kurangnya 58 orang terbunuh dalam kebakaran yang memusnahka­n sebuah blok kediaman di bandar ini awal minggu lalu, kata polis semalam.

Jika jumlah itu disahkan, ia akan menjadikan tragedi Grenfell Tower kebakaran yang paling buruk di London sejak Perang Dunia Kedua.

“Kami dimaklumka­n 58 orang yang berada di Grenfell Tower pada malam kejadian masih hilang dan kerana itu, saya dengan sedihnya menganggar­kan mereka mati,” kata pegawai kanan polis, Stuart Cundy kepada wartawan. Dia bagaimanap­un berkata, angka itu boleh berubah.

Polis sebelum ini berkata, 30 orang mati dalam kejadian itu.

“Angka 30 yang saya katakan sebelum ini ialah jumlah yang saya tahu mungkin terbunuh. Jumlah 58 itu, termasuk 30 orang itu,” katanya.

Sementara itu, kerajaan Perdana Menteri Theresa May berusaha untuk meredakan kemarahan orang ramai berkait dengan kebakaran itu dengan berikrar akan membantu mangsa kejadian selepas penunjuk perasaan mengejekny­a ketika dia melawat tempat kejadian.

Theresa dibawa keluar dari satu mesyuarat dengan penduduk Jumaat lalu dengan kawalan ketat polis selepas penunjuk perasaan mengejekny­a sementara ratusan lagi menyerbu sebuah dewan majlis perbandara­n tempatan bagi menuntut keadilan.

Selepas parti yang diketuainy­a gagal mempertaha­nkan majoriti di Parlimen dalam pilihan raya umum, Theresa kini berdepan dengan kecaman kerana bertindak lambat terhadap kebakaran yang memusnahka­n blok kediaman 24 tingkat itu.

 ??  ?? ANGGOTA bomba memeriksa tingkat pertengaha­n bangunan Grenfell Tower yang musnah dalam kebakaran 14 Jun lalu. - AFP
ANGGOTA bomba memeriksa tingkat pertengaha­n bangunan Grenfell Tower yang musnah dalam kebakaran 14 Jun lalu. - AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia