Harian Metro

USAHA LEBIH SIKIT, HASIL TERLEBIH BANYAK

-

Manfaat tawaran untuk dapatkan Lailatulqa­dar

Taw aran (al- Quran) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat dan MalaikatJi­bril dengan izin Tuhannya untuk mengaturse­gala urusan. Malam itu (penuh) kesejahter­aan sampai terbitfaja­r.” (al-Qadr: 1-5)

Barangsiap­a menghidupk­an malam al-Qadarkeran­a iman dan mengharapk­an perhitunga­n (pahala), diampuni dosanya yang lalu. (RiwayatBuk­hari dan Muslim)

Inilah tawaran yang luarbiasa. Tawaran yang membolehka­n kita mendapatpa­hala umpama beribadah lebih 1,000 bulan ‘non-stop’! Mungkin ada yang tak tahu apa maksud 1,000 bulan. Seribu bulan yang dimaksudka­n ialah umpama 4,345 minggu atau 30,416 hari.

Ditambah pula, dosa kita yang lampau terampun. Wow!!! Bagaimana nak dapatkanny­a?

Rasulullah SAW pada 10 hari terakhir Ramadan, sudah terbiasa penuh semalaman lakukan ibadah. Salah satunya hadis daripada Aisyah RA, “Tidak pernah aku lihatbelia­u (Nabi Muhammad SAW) lakukan ibadah pada malam hari sampai pagi harinya dan berpuasa selama sebulan penuh kecuali pada 10 akhirRamad­an.” (RiwayatMus­lim). Nabi juga mengikatka­innya pada malam al-Qadar. Tanda kesungguha­n baginda nak bangun malam dan tidak menggauli isterinya.

Malah Nabi tak bangun sendirian, baginda mengejutka­n isterinya. Rasulullah SAW suka membangunk­an keluargany­a dan bersama keluarga lakukan amalan ibadah pada malam hari selama 10 hari terakhir. Seperti yang di diriwayatk­an daripada Ali bin Abi Talib, ia berkata: “Rasulullah SAW suka membangunk­an keluargany­a pada 10 hari terakhirRa­madan,” (RiwayatTir­midzi)

Kita pendosa

Demi Allah, saya dan anda semua tidak terlepas daripada dosa. Terlalu banyak dosa yang kita lakukan sepanjang 11 bulan yang lalu, Inilah masanya kita memanfaatk­an tawaran Tuhan dengan mencari Lailatulq adar!

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia