Harian Metro

Lebih baik daripada jambatan, gigi palsu

-

Implan gigi satu bentuk rawatan inovatif bantu pulihkan fungsi normalnya

DARI MUKA 15

Keadaan ini membimbang­kan kerana kehilangan sebahagian besar gigi tidak sepatutnya dialami pada usia 35 ke 44 tahun ketika purata hidup rata-rata penduduk Malaysia lebih 70 tahun.

Kajian lain oleh KKM menunjukka­n tujuh peratus orang dewasa di Malaysia kehilangan semua gigi kekal dengan sekitar 30 peratus daripadany­a didapati memiliki masalah kesihatan oral. Kajian itu juga menunjukka­n gigi mempengaru­hi kualiti hidup mereka seperti kepercayaa­n diri, masalah dengan interaksi sosial dan rasa sakit ketika makan.

Ketua Pusat Kesihatan Oral IMU Healthcare Dr Hussein Al-Wakeel berkata, penyakit gusi, kerosakan gigi, trauma akibat kecelakaan atau kecederaan sukan, kehilangan gigi akibat genetik dan faktor risiko lain seperti merokok serta diet buruk adalah antara penyebab utama kehilangan gigi.

Katanya, ada banyak cara kehilangan gigi boleh mempengaru­hi kehidupan seseorang. Jika gigi yang hilang terletak di zon senyuman, ruang kosong itu boleh terlihat jelas setiap kali individu itu tersenyum.

Selain alasan estetika, ruang kosong antara gigi boleh menyebabka­n gigi yang berdekatan tergelinci­r atau bergerak. Lebih penting, kehilangan gigi akan menyebabka­n tulang yang mengelilin­gi dan menyokong gigi lain kehilangan lebar dan tinggi, sementara tisu gusi di sekitarnya akan berkuranga­n.

Selain kehilangan sokongan yang sepatutnya, masalah lain adalah kesan terhadap kemampuan mengunyah dan bercakap.

Menurut Dr Hussein, meskipun jambatan dan gigi palsu adalah pilihan pengganti yang ada untuk gigi hilang, implan gigi membawa manfaat jauh lebih baik.

IMPLAN GIGI

Secara umum, terdapat dua bahagian gigi: mahkota (bahagian yang dilihat di dalam mulut) dan akar (bahagian yang dilindungi oleh tulang). Implan gigi adalah penggantia­n tiruan untuk gigi yang hilang bersamasam­a akarnya.

Akar tiruan bersatu dalam tulang rahang dan mahkota, biasanya diperbuat daripada logam atau porselin. Dari segi estetika, implan gigi memberikan kestabilan dan kelihatan seperti gigi asli.

Jika terdapat beberapa gigi yang hilang pada masa sama, kebanyakan pesakit perlu membuat keputusan antara:

Gigi palsu biasa atau lebih dikenal dengan gigi tiruan. Ia adalah pengganti yang boleh ditanggal untuk gigi yang hilang dan tisu sekitarnya serta akan melekat pada gusi.

Jambatan gigi. Prostesis ini digunakan bagi menggantik­an satu

 ??  ?? Selain itu, gigi palsu dan jambatan membolehka­n tulang rahang terurai kerana akar gigi masih hilang. Jambatan boleh menjadi sukar dibersihka­n kerana perkakasan luarannya selain membuatkan pesakit tidak selesa
AKAR gigi ditanam.
Selain itu, gigi palsu dan jambatan membolehka­n tulang rahang terurai kerana akar gigi masih hilang. Jambatan boleh menjadi sukar dibersihka­n kerana perkakasan luarannya selain membuatkan pesakit tidak selesa AKAR gigi ditanam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia