Harian Metro

PM berharap umat Islam terus beramal ibadat Lindungi secara holistik

- Mohd Husni Mohd Noor mhusni@hmetro.com.my

Garis panduan khas pengendali­an kes perlu diwujudkan oleh Mahkamah Jenayah Seksual Terhadap Kanak-Kanak, di sini, bagi memastikan kanak-kanak yang menjadi mangsa dilindungi daripada jenayah seksual secara holistik.

Saranan itu dikemukaka­n Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ketika berucap melancarka­n Mahkamah Jenayah Seksual Terhadap Kanak-kanak di Istana Kehakiman, di sini, semalam.

Najib menyaranka­n satu garis panduan khas dirangka untuk mengendali kes-kes kesalahan seksual membabitka­n kanak-kanak dalam tempoh terdekat ini.

Menurutnya, bagi memenuhi hasrat itu, sebuah jawatankua­sa kerja membabitka­n pihak mahkamah, Jabatan Peguam Negara dan Kementeria­n Pembanguna­n Wanita, Keluarga dan Masyarakat serta beberapa pertubuhan bukan kerajaan Kuala Lumpur: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berharap umat Islam terus beramal ibadat walaupun dengan pemergian Ramadan, malah turut merebut pahala dan mencari keberkatan dengan meraikan Aidilfitri mengikut syariat Islam.

 Mahkamah Jenayah Seksual Terhadap Kanak-Kanak perlu wujud garis panduan khas

(NGO) kanak-kanak termasuk Tabung Kanak-kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF) perlu diwujudkan bagi merangka garis panduan itu.

“Garis panduan khas yang bakal dirangka itu perlulah menepati kehendak dan keperluan saksi kanak-kanak, serta selaras dengan amalan terbaik yang dilaksanak­an di negara lain di dunia,” katanya.

Dalam pada itu, katanya, Institut Latihan Kehakiman dan Perundanga­n (ILKAP) dengan kerjasama Jabatan Peguam Negara, pihak mahkamah, Majlis Peguam dan NGO akan melaksanak­an program pembanguna­n kapasiti dan latihan serta kursus berterusan terutama bagi hakim dan timbalan pendakwa raya yang akan mengendali­kan kes-kes kesalahan seksual terhadap kanak-kanak.

“Selain itu, program latihan juga harus diberikan kepada peguam bela khususnya berkaitan pendekatan etika termasuk dalam pemeriksaa­n balas saksi kanak-kanak, sekali gus mengurangk­an trauma dialami mangsa kanak-kanak terbabit,” katanya.

Najib berkata, mahkamah khas yang beroperasi di Istana Kehakiman itu adalah yang pertama seumpamany­a di Malaysia, bahkan juga pertama di Asia Tenggara.

 ??  ??
 ??  ?? NAJIB merasmikan Mahkamah Jenayah Seksual Terhadap Kanak-Kanak diiringi Azalina dan Ketua Hakim Negara, Tan Sri Md Raus Sharif (kanan) di Istana Kehakiman Putrajaya.
NAJIB merasmikan Mahkamah Jenayah Seksual Terhadap Kanak-Kanak diiringi Azalina dan Ketua Hakim Negara, Tan Sri Md Raus Sharif (kanan) di Istana Kehakiman Putrajaya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia