Harian Metro

PUAS RATAH B-22 Azi Shahril tak sabar lonjak Terengganu

- Nazri Abu Bakar sukan@hmetro.com.my Malik Muhamad sukan@hmetro.com.my

 Almeida senyum lebar anak buah mudah benam skuad Kim Swee

Kuala Terengganu: Pemain baru Terengganu Azi Shahril Azmi tidak mahu dilabel penumpang dalam skuad Penyu sebaliknya bertekad untuk disenaraik­an dalam kesebelasa­n utama setiap perlawanan.

Selain itu, bekas pemain tengah kebangsaan itu yang sebelum ini menyarung jersi pasukan FELCRA FC turut berazam mahu membantu majikan kekal dalam kancah liga terbabit musim depan.

Katanya, perlawanan persahabat­an berkenaan latihan yang amat baik berikutan saingan bertaraf tinggi terutama dalam kesungguha­n anak buahnya menandingi pemain muda negara.

Menurutnya, apa yang melegakan pemain mampu menyerap asakan lawan terutama pada awal babak pertama walaupun B-22 membuka jaringan seawal minit kedua perlawanan.

“Latihan akan terus diadakan dengan agresif selepas latihan bermula 27 Jun ini menjelang barunya itu kembali semula ke saingan Liga Super musim depan.

“Saya begitu teruja kerana khidmat saya masih diperlukan Terengganu untuk mengemudi jentera tengah biarpun disenaraik­an pada jendela kedua perpindaha­n pemain.

“Namun apa yang penting saya mahu buktikan pemilihan menyarung jersi Terengganu bukan keputusan silap.

“Selain itu saya juga tidak mahu dilabel pemain penumpang di dalam padang kerana perlawanan pertama selepas Aidilfitri berdepan PKNS FC di Shah Alam pada 1 Julai depan.

“Saya akan berusaha membaiki beberapa kelemahan masih ada terutama ketika bertahan dan mengatur gerakan ke kubu lawan,” katanya,

Beliau berkata, apa yang diharapkan pemain mampu membentuk semangat juang lebih tinggi menjelang perlawanan liga bertemu PKNS selepas sedikit lega dengan persembaha­n pemain ketika bertemu B-22.

Kemenangan terbabit adalah kejayaan kedua buat Almeida bagi saya istilah itu tidak ada,” kata Azi Shahril.

Sebelum ini pemain berusia 31 tahun itu sudah mewakili tujuh pasukan berbeza bermula dengan pasukan negeri kelahirann­ya Perlis diikuti PLUS FC, FELDA United, Johor FC, PDRM, FELCRA serta terbaru Terengganu.

Ketika ditanya kenapa memilih Terengganu, Azi Shahril mengakui dia mendapat tawaran ketua jurulatih Irfan Bakti Abu Salim untuk memperkuat­kan jentera tengah bersama yang diberi peranan menggantik­an Eric Williams dengan kejayaan pertama menewaskan Johor Darul Ta’zim (JDT II) 3-1 di Larkin Isnin lalu.

Menurutnya, beliau akan terus mengkaji untuk merencana persembaha­n lebih baik pada sesi latihan dengan harapan pemain mampu melakukan perancanga­nnya semasa perlawanan sebenar kelak.

Pada aksi persahabat­an terbabit, bekas penyerang Negeri Sembilan Marko Simic berjaya meledak empat gol pada babak kedua manakala R Surendran membuka jaringan pertama pada minit ke-39. Mohd Ridzuan Abdunloh Pula dari FELDA United.

Bagaimanap­un bekas pemain skuad bawah 23 tahun negara itu mengakui, bukan mudah buatnya untuk berada dalam senarai kesebelasa­n utama pasukan kerana semua pemain tengah skuad Penyu mempunyai kehebatan tersendiri.

“Selain posisi tengah, saya juga mampu beraksi di bahagian pertahanan, jadi saya akan bekerja lebih keras bagi memastikan tempat dalam kesebelasa­n utama,” katanya.

 ??  ?? PEMAIN Melaka, Ahmad Khuzaimi Piee (kanan) diasak pemain B-22, Syahmi Safari.
PEMAIN Melaka, Ahmad Khuzaimi Piee (kanan) diasak pemain B-22, Syahmi Safari.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia