Harian Metro

Pedang simbolik ikrar kesetiaan

-

Kuala Lumpur: Penggunaan kitab agama dan senjata seperti pedang adalah antara alat yang sering digunakan geng kongsi gelap dalam ritual angkat sumpah, simbolik kepada ikrar kesetiaan yang tidak berbelah bahagi serta sanggup berkorban terhadap kumpulan.

Penganalis­is jenayah, Kamal Affendi Hashim berkata, satu masa dulu, geng kongsi gelap turut menggunaka­n darah ahli dengan mengelar tangan untuk mendapatka­n darah sebagai elemen utama dalam acara angkat sumpah, kononnya sebagai bukti ahli terbabit sanggup mempertaru­hkan nyawa untuk kumpulan.

Menurutnya, tidak ketinggala­n juga, ada kumpulan yang mewajibkan ahli baru merangkak dan lalu di bawah kangkang ‘abang besar.’

“Ritual dalam upacara angkat sumpah geng kongsi gelap ini dibuat bagi memastikan kesetiaan yang tidak berbelah bahagi serta hirarki penghormat­an kekal dalam kumpulan terbabit.

“Mereka yang sudah mengangkat sumpah, wajib mentaati kumpulan dan menghormat­i ahli senior,” katanya ketika dihubungi Harian Metro.

Beliau mengulas laporan muka depan akhbar ini semalam mengenai upacara angkat sumpah geng 360 di Taman Lintang Makmor, Perak yang digagalkan polis kelmarin.

Dalam serbuan itu, seramai 22 lelaki dan seorang wanita ditahan, turut dirampas, dua ekor ayam yang digunakan untuk upacara angkat sumpah.

Mengulas lanjut, Kamal berkata, ritual angkat sumpah biasanya dijalankan di hutan, tempat terpencil dan ada di markas kumpulan berkenaan.

 ??  ?? LAPORAN Harian Metro, semalam.
LAPORAN Harian Metro, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia