Harian Metro

Stesen minyak tertua tetap teguh

-

 Mohd Azerri individu pertama berjaya biak spesies ikan air tawar sensitif

membeli daripada kaki pancing sebelum menjualnya semula.

“Melihat ikan kelah milik ayah ketika itu dalam lingkungan 600 ekor dan ada yang diserang penyakit, ia mendorong saya untuk mengambil alih sepenuhnya perusahaan itu dengan mengubah sistem kolam sedia ada.

“Bagi mengurangk­an risiko kerugian ketika itu, saya terpaksa menjual sebahagian ikan berkenaan dengan harga RM450 sekilogram bagi yang bersaiz di bawah satu kilogram (kg) dan RM650 bagi ikan lebih satu hingga dua kilogram manakala ikan yang mati dijual dengan harga RM150 hingga RM250.

“Sebaik bertemu dengan pakar penyelidik ikan kelah daripada Jabatan Perikanan, ia membolehka­n saya mengubah landskap daripada membeli dan menjual, kini kepada membiak serta menjualnya.

“Cubaan membiak kali pertama pada Disember tahun lalu tidak membuahkan hasil dan usaha kali kedua pada April berjaya membiak lebih 1,000 ekor anak ikan kelah,” katanya yang kini mempunyai 50 induk ikan kelah. Biarpun rata-rata stesen minyak di daerah itu berwajah baru termasuk dilengkapi kemudahan seperti kedai serbaneka, tandas awam, surau dan laman santai, namun ada sebuah pam minyak berusia lebih 80 tahun masih teguh berdiri memberi khidmat kepada penduduk setempat.

Stesen minyak Chop Huat Hin di Jalan Besar, Pekan Johol dibina sebelum merdeka dan premis ini pernah menjadi bualan kerana bakal ditutup pada 1 Mac 2010.

Namun, mengambil kira keluhan masyarakat setempat, ia terus beroperasi termasuk meningkatk­an aspek keselamata­n.

Seorang pekerjanya, Lim Chong Bo, 70, berkata, stesen ini adalah yang tertua dalam daerah ini dan masih mampu beroperasi dengan baik.

“Saya bekerja lima tahun tetapi ketika membesar di kampung ini, stesen ini sudah ada dan sehingga kini masih beroperasi.

“Ini kerana kedudukan Johol agak jauh dari Tampin dan Kuala Pilah. Maka, penduduk bergantung kepada stesen minyak ini,” katanya.

 ??  ?? INDUK ikan kelah yang dipelihara Mohd Azerri.
PROSES pembiakan ikan kelah menggunaka­n inkubator.
INDUK ikan kelah yang dipelihara Mohd Azerri. PROSES pembiakan ikan kelah menggunaka­n inkubator.
 ??  ?? STESEN minyak di Pekan Johol.
STESEN minyak di Pekan Johol.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia