Harian Metro

WANITA MINYAK

- Kalidevi Mogan Kumarappa, Asmah Rusman dan Nadzreen Shah Md Salim am@hmetro.com.my

 Fara Nadiah sahut cabaran bekerja di pelantar di tengah-tengah samudera

Semalam Metro Ahad memaparkan kisah empat wanita hebat yang berjaya mencipta nama bersandark­an kegigihan dan sikap tidak mudah. Hari ini ikuti empat lagi cerita wanita cemerlang yang menjadi sumber inspirasi. Kuala Lumpur: Memulakan kerjaya sebagai pelumba go-kart pada usia 16 tahun pastinya bukan suatu yang mudah tatkala rakan sebaya sibuk dengan tugasan sekolah.

Namun, dek kerana minat yang mendalam terhadap kelajuan, dia tidak menoleh ke belakang apabila diperkenal­kan dengan sukan permotoran itu.

Natasha Nur Ida Adam Seatter, 24, sentiasa mendapat sokongan daripada keluarga dan mereka tidak pernah menghalang gadis muda itu meneruskan cita-citanya.

“Mereka tidak pernah menghalang saya meneruskan cita-cita ini asalkan bijak membahagik­an masa antara akademik dan sukan.

“Dulu saya bermula sebagai pelumba bukan pilihan dan kehadiran saya di litar juga dianggap bukan pencabar, namun dengan pengalaman dan latihan yang dijalani, saya mampu memberi saingan kepada pelumba lelaki,” katanya.

Katanya, memilih kerjaya dalam sukan berkenaan pastinya cabaran yang dilalui

Impian mahu bekerja dalam industri cari gali minyak dan gas sudah berputik sejak di bangku sekolah lagi.

Namun, rezeki itu hanya datang tiga tahun selepas Jurutera Carigali Bendalir, Fara Nadiah Mohd Arif , 30, menamatkan pengajian dalam bidang bioteknolo­gi dan kimia kepengguna­an.

Menurut Fara Nadiah yang fasih berbahasa Inggeris dan Jepun, sebaik menamatkan ijazah sarjana muda di negara matahari terbit itu tiada sangat tinggi dan meninggalk­an pelbagai kenangan pahit serta manis.

“Kebolehan pemandu lelaki mengatasi pemandu wanita di atas litar dianggap perkara biasa kerana secara fizikal mereka berkemampu­an melakukann­ya.

“Namun, dalam perlumbaan, ia lebih daripada itu yang mana fokus mental dan kebolehan tawaran yang diterima dalam bidang cari gali minyak dan gas.

“Lantaran itu, saya mencari pengalaman dengan bekerja dalam pelbagai bidang yang jauh ‘menyimpang’ dari kerjaya impian itu sementara mengintai peluang.

“Saya juga bekerja dalam industri pembuatan dan pengilanga­n sebelum seorang rakan memaklumka­n mengenai kekosongan jawatan berkenaan di syarikat Halliburto­n,”

membuat perkiraan perbezaan masa di atas trek sangat diperlukan,” katanya.

Natasha menerima anugerah biasiswa PETRONAS untuk mengambil bahagian dalam Program Pemandu Muda,

Pada 2010, Natasha menamatkan perlumbaan pada Kejohanan

Formula BMW Pasifik di kedudukan ke-11 daripada lebih 41 yang bertanding. katanya yang sedang berada di pelantar minyak di Brunei ketika dihubungi wartawan.

Katanya, tanpa memahami skop kerjaya itu, dia membuat permohonan berkenaan dan diterima bekerja pada Mei 2013.

“Kerjaya ini memerlukan saya menghabisk­an waktu bekerja di pelantar minyak yang terletak di tengah laut dalam tempoh masa panjang.

“Meskipun terpaksa berjauhan dari keluarga namun saya seronok bekerja dan tidak pernah menyesal memilih kerjaya ini,” katanya.

 ?? Fara ?? NATASHA menjadi pelumba go-kart pada usia 16 tahun. Meskipun berjauhan daripada keluarga namun saya seronok bekerja dan tidak pernah menyesal memilih kerjaya ini”
Fara NATASHA menjadi pelumba go-kart pada usia 16 tahun. Meskipun berjauhan daripada keluarga namun saya seronok bekerja dan tidak pernah menyesal memilih kerjaya ini”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia