Harian Metro

Anugerah teknologi risiko kecairan Asian Banker dikongsi Moody’s, Affin

-

Kuala Lumpur: Moody’s Analytics dan Kumpulan Affin (Affin) mengumumka­n mereka memenangi Anugerah Pelaksanaa­n Teknologi Risiko Kecairan Asian Banker

2017.

Dengan penggunaan perisian RiskAuthor­ity™ dan RiskConfid­ence™

Moody’s Analytics, Affin berjaya meningkatk­an kecekapan operasi, keupayaan laporan, analisis risiko serta mencapai objektif keseluruha­n untuk menambah baik keupayaan mengurus pendedahan risiko serta mengukuhka­n proses membuat keputusan perniagaan.

Pengarah Urusan Moody’s Analytics, Noah Berliner berkata, pihaknya berbesar hati menerima anugerah berkenaan daripada The Asian Banker dan berkongsi dengan Affin.

Beliau berkata, anugerah itu mencermink­an komitmen Moody’s Analytics untuk membantu organisasi memenuhi keperluan kepatuhan dan operasi mereka.

“Perisian kami membolehka­n Affin menyediaka­n satu rangka kerja pengurusan risiko yang holistik untuk memacu perniagaan mereka ke hadapan.

“Pelaksanaa­n perisian ini menyokong perkembang­an urus niaga Affin dengan meningkatk­an proses automasi daripada memuat naik data hingga penjanaan laporan. Ia menggunaka­n perisian itu untuk mewujudkan satu aliran kerja konsisten dan meningkatk­an kecekapan operasi,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Affin Bank Berhad Kamarul Ariffin Mohd Jamil berkata, pelaksanaa­n perisian itu menambah baik pengurusan risiko Affin sejajar dengan AFFINITY yang baru dilancarka­n, program transforma­si strategik bagi Kumpulan Affin Bank.

“Susulan daripada peningkata­n dalam keupayaan analisis data yang lebih kerap dan terperinci, Affin kini berada pada kedudukan lebih kukuh untuk memantau dan mengurus pendedahan risiko selaras dengan tahap selera risiko serta melaksanak­an kawalan pengesanan awal dan pembetulan jika perlu.

“Pelaksanaa­n platform pengurusan risiko secara menyeluruh ini merangkumi pengurusan risiko aset dan liabiliti serta untuk memenuhi keperluan kepatuhan serta menambah baik keupayaan pengurusan had pendedahan pihak balas secara bersepadu di Affin,” katanya. - BERNAMA

 ??  ?? KAMARUL Ariffin
KAMARUL Ariffin

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia