Harian Metro

Usah panik kehadiran polis

- Noor Hidayah Tanzizi am@hmetro.com.my

Orang ramai diminta tidak panik dengan kehadiran pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam jumlah ramai selain lengkap bersenjata di sekitar Menara KLCC pada hari ini dan esok.

Ia sempena persiapan dan latihan Ex-Rimau Sukan Sea yang bakal berlangsun­g pada 19 Ogos hingga 30 Ogos depan.

Dalam kenyataan dikeluarka­n PDRM semalam, latihan itu dijalankan bermula jam 8 pagi sehingga jam 2 petang.

Menurutnya, tujuan latihan itu adalah bagi melatih pegawai PDRM menghadapi sebarang krisis dan ancaman keselamata­n yang mungkin berlaku sepanjang penganjura­n sukan antarabang­sa itu.

“Selain itu, ia bertujuan menguji keberkesan­an perancanga­n dan tindakan polis dalam menghadapi situasi ancaman keselamata­n.

“PDRM turut menguji pelan tindak balas polis daerah sebagai

katanya,

Responder,”

semalam.

First

Biarpun baru tiga tahun mendalami agama Islam ia tidak menghalang seorang saudara baru menyertai Tilawah al-Quran Peringkat Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Pangkalan TLDM, di sini, kelmarin.

Mengakui mencintai al-Quran mendorong Pegawai Waren II Ahmed Clement Sanga, 37, menjadi wakil tunggal kategori baru iaitu kategori saudara baru

Ipoh: Seorang kerani wanita tidak menyangka mimpinya menjadi kenyataan apabila memenangi hadiah utama sebuah kereta Proton Persona 1.6 dalam peraduan Festival Fantastik Ganjaran Berganda anjuran Kumpulan The Store yang diadakan sejak Mac lalu.

Chay Pek Ying, 60, mengakui terkejut selepas menerima panggilan daripada Duta Kumpulan The Store, Adibah Noor, memaklumka­n dia dipilih sebagai seorang daripada tiga pemenang hadiah utama.

Katanya, beberapa hari selepas itu, dia bermimpi memenangi kereta jenis berkenaan dan tidak menyangka mimpinya menjadi kenyataan apabila diumumkan sebagai pemenang kereta itu.

“Saya menghantar beberapa penyertaan ketika itu nekad untuk turut sama menyertain­ya.

Kategori yang baru diwujudkan dalam pertanding­an itu bukan untuk dipertandi­ngkan sebaliknya sekadar memberi pendedahan kepada saudara baru terhadap al-Quran.

Menurutnya, keindahan ayat suci itu menarik minatnya untuk lebih mendalami kalam Allah dengan bimbingan isteri, Leftenan Nurazwa Amat Puad, 30, yang tidak jemu membantuny­a.

“Pada mulanya memang sukar kerana ia asing bagi saya namun dengan sokongan isteri dan Jabatan Agama membeli barangan keperluan rumah di The Store Jalan Kota, Taiping dan tidak sangka dengan hanya berbelanja RM300 saya memenangi sebuah kereta.

“Sebelum ini, saya memberitah­u suami yang saya Islam Negeri Johor (JAINJ) selain bantuan Kor Agama Angkatan Tentera (KAGAT), Alhamdulil­lah saya dapat menguasai bacaan dengan baik.

“Banyak cabaran yang dilalui sepanjang setahun belajar sehingga saya menitiskan air mata selepas membaca al-Quran dengan lancar bukan sedih namun terlalu gembira kerana saya antara insan terpilih,” katanya.

Ahmed Clement yang bermimpi memenangi kereta Persona, kebetulan hari ini (semalam) saya dapat hadiah pertama pula,” katanya selepas menerima kereta itu pada Majlis Cabutan Terakhir Festival Fantastik Ganjaran Berganda bertugas di KD Sultan Ismail Pangkalan TLDM Tanjung Pengelih di Johor mengakui teruja menyertai pertanding­an buat kali pertama, namun menyedari dirinya masih baru dan perlu meningkatk­an bacaan setiap hari selepas solat Maghrib.

“Saya bersyukur isteri banyak membantu, malah sebelum tidur saya akan membaca beberapa surah sambil didengari isteri untuk membetulka­n bacaan itu. di The Store, Jalan Raja Permaisuri Bainun, di sini, semalam.

Turut hadir, Pengarah Kewangan Kumpulan The Store, Chang Yen Huei dan Pengarah Kumpulan The Store (Bahagian Softline &

Hardline),

Mong Chon.

Pada majlis berkenaan, dua lagi pemenang, Yeoh Pei Ching, 28, memenangi tempat kedua dan membawa pulang kereta Perodua Bezza 1.3, manakala tempat ketiga dimenangi Lim Ee Chu, 59 yang membawa pulang kereta Proton Saga 1.3.

Terdahulu, Kumpulan The Store menerusi Kempen Kasih Tanpa Sempadan menyerahka­n cek sumbangan hasil dana terkumpul berjumlah RM110,000 kepada lapan rumah kebajikan terpilih.

Turut diadakan pelancaran rasmi kempen kebajikan yang baru dengan menjalin kerjasama bersama badan bukan kerajaan, MyKasih Foundation menerusi program Sumbangan Ikhlas Ringankan Beban.

Charlie

Tan

 ??  ?? TIGA pemenang hadiah utama peraduan Festival Fantastik Ganjaran Berganda anjuran Kumpulan The Store.
TIGA pemenang hadiah utama peraduan Festival Fantastik Ganjaran Berganda anjuran Kumpulan The Store.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia