Harian Metro

Anjing gigit 2 budak positif rabies Tiada pilihan kembali ke laut

- Nasrawati Syarifuddi­n hmkk@hmetro.com.my

Jabatan Perkhidmat­an Veterinar (JPV) mengesahka­n anjing bertuan yang menggigit dua kanak-kanak perempuan di Kuala Sepetang, Taiping, Perak baru-baru ini positif rabies.

Ketua Pengarah Perkhidmat­an Veterinar

Seorang warga Malaysia yang pernah menjadi tahanan Abu Sayyaf selama lebih lapan bulan berhasrat kembali meneruskan kerjaya sebagai kru kapal.

Tayudin Anjut, 46, berkata, meskipun dihantui peristiwa hitam itu, laut sudah menjadi tempat kerjanya bagi mencari pendapatan sejak lapan tahun lalu.

Lelaki itu yang dibebaskan dalam operasi ketenteraa­n pasukan keselamata­n Filipina di perairan antara Pulau Jolo dan Pulau Pata di selatan negara jiran itu Mac lalu berkata, dia perlu mencari rezeki bagi menyara isteri, Gustia Sultan, 47, dan dua anak mereka.

“Saya tiada pengalaman kerja selain pekerjaan sekarang. Walaupun bahaya, tapi itu punca rezeki saya sejak

2009.

“Pekerjaan ini juga membantu saya menyara keluarga untuk membayar bil elektrik, sewa rumah dan makan minum,” katanya di rumahnya Datuk Dr Quaza Nizamuddin Hassan Nizam berkata, anjing itu mati selepas lapan hari menggigit kanak-kanak berusia 11 tahun iaitu anak pemilik haiwan berkenaan dan anak saudara tuannya yang berusia 12 tahun.

Menurutnya, anjing di taman perumahan, di sini, baru-baru ini.

Ditanya mengenai kesihatann­ya, Tayudin berkata, ketika ditahan Abu Sayyaf, dia tidak dapat menjaga kesihatan mata sehingga diserang katarak.

“Ketika itu, saya kurang mendapat bekalan air bersih dan makanan. Saya banyak bergantung dengan air laut apabila haus dan tidak dapat jaga mata,” katanya.

Menurutnya, sebelum dia memulakan semula kerja di laut, dia akan menjalani pembe

dahan mata berusia dua tahun yang dipelihara sejak kecil itu menggigit anak tuannya pada 4 Julai lalu dan satu jam kemudian, ia menggigit anak saudara tuannya.

“Berikutan itu, JPV Perak yang menerima aduan pada 13 Julai (Khamis lalu) membuat siasatan keesokanny­a dan berkunjung ke lokasi kejadian bagi mendapatka­n maklumat berkaitan kes di Hospital Tawau.

“Saya hanya kembali bekerja apabila selesai pembedahan mata dan kesihatan pulih,” katanya.

Difahamkan, Serudong Shipping Sdn Bhd iaitu syarikat tempat Tayudin bekerja tidak melepaskan tanggungja­wab menjaga kebajikan lima pekerja yang sebelum ini menjadi mangsa culik.

Seperti rakannya, Tayudin berkata, dia diberi cuti bergaji untuk berehat dan dijangka kembali bekerja di syarikat sama jika kesihatann­ya beransur pulih.

“Majikan banyak menolong kami sekeluarga sejak saya menjadi tahanan militan Abu Sayyaf hingga dibebaskan. Saya bersyukur dan berterima kasih terhadap keprihatin­an mereka,” katanya.

Isterinya, Gustia berkata, dia menyokong suaminya meneruskan kerja di laut walaupun trauma jika sejarah hitam itu

berulang. serta mengambil sampel karkas anjing sebelum menghantar­nya ke Institut Penyelidik­an Veterinar (VRI) Ipoh.

“Selepas lima hari menggigit mangsa, anjing itu menunjukka­n tanda klinikal seperti tiada selera makan, mengasingk­an diri, muntah, demam serta kejang di kedua-dua kaki hadapan dan belakang,” katanya, semalam.

“Saya sokong suami kerana itu saja kerja sesuai dan saya harap kejadian ini yang terakhir terjadi pada rakyat Malaysia,” katanya.

Ditanya berkenaan sambutan Aidifltri tahun ini, Gustia berkata, dia dan suami hanya membuat persediaan untuk dua anaknya, Nur Erin Farisha Tayudin, 13, dan Muhammad Fahrin Tayudin, 5.

“Kami beraya sederhana saja kerana suami belum mula kerja. Saya hanya suri rumah jadi kami mesti pandai berjimat,” katanya.

Gustia berkata, demi mengurangk­an beban suami dia mengambil tempahan membuat kuih raya daripada jiran dan rakan terdekat.

“Bagaimanap­un, kami gembira dapat meraikan Aidilfitri bersama. Tambahan lagi, apabila mengenangk­an kejadian tahun lalu berlaku 23 hari selepas hari raya,” katanya.

Dalam kejadian 18 Julai tahun lalu, lima rakyat Malaysia diculik kumpulan Abu Sayyaf selepas kapal tunda mereka, Serudong 3, ditemui dengan enjin tidak dimatikan di perairan Dent Haven, Lahad Datu.

Ketika kejadian, mangsa dalam pelayaran ke Semporna selepas kapal itu menghantar pasir di Sandakan.

Lima mangsa yang diculik ialah Tayudin, Abd Rahim Summas, 63, Fandy Bakran, 27, Mohamad Jumadil Rahim, 24, dan Mohd Ridzuan Ismail, 33.

Dua daripadany­a iaitu Tayudin dan Abdul Rahim diselamatk­an menerusi operasi ketenteraa­n oleh pasukan keselamata­n Filipina pada 23 Mac, manakala tiga lagi diselamatk­an menerusi operasi sama pada 27 Mac lalu.

Beliau berkata, pemilik anjing membawa haiwan peliharaan­nya ke klinik haiwan pada 11 Julai dan selepas menerima rawatan, anjing itu mati keesokanny­a.

“Pemeriksaa­n fizikal ke atas karkas didapati ada kesan luka gigitan pada bahagian zakar anjing dan pihak VRI mengesahka­n sampel otak positif virus rabies melalui ujian FAT(Fluorescen­t-Antibody Test ) dan PCR (Polymerase chain reaction), 15 Julai lalu.

“Kemungkina­n jangkitan rabies pada anjing ini melalui gigitan dibawa di dalam bot oleh warga asing dari negara jiran,” katanya.

rabid dog

 Mangsa culik Abu Sayyaf terpaksa sambung kerja sebagai kru kapal

 ??  ?? TAYUDIN bersama anak keduanya, Muhammad Fahrin di kediaman mereka di Tawau.
TAYUDIN bersama anak keduanya, Muhammad Fahrin di kediaman mereka di Tawau.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia