Harian Metro

SASAR ASIA

-

melakar kejayaan di SUKMA Melaka 2010 dengan membawa pulang dua pingat emas bagi kategori individu dan berpasukan.

“Bukan hanya membawa pulang pingat emas malah saya berjaya mencipta rekod individu dengan jumlah jatuhan pin sebanyak 1499 untuk enam game. Sehingga kini, belum ada lagi atlet yang mengatasi rekod saya ini.

“Selepas kejayaan terbabit, saya ditawarkan biasiswa sukan dari Kementeria­n Pendidikan Tinggi (KPT) dan dipilih menjadi pelapis kebangsaan di bawah Majlis Sukan Negara (MSN).

“Semangat saya semakin berkobar-kobar untuk melakar

Guiness World Records yang popular dengan rekod mengenai pencapaian menarik dari seluruh dunia, mencatatka­n Jepun sebagai negara yang menempatka­n laluan boling terbanyak di dunia iaitu 116 laluan di Inazawa Grand Bowling Centre.

Menurut arkib dari Muzium Boling Antarabang­sa, seorang antropolog­i British menemui penemuan menakjubka­n mengenai sejarah asal usul permainan boling pada 1930 di nama sebagai pemain boling profesiona­l apabila diberi kepercayaa­n beraksi di peringkat antarabang­sa seperti kejohanan boling di Singapura, Filipina dan Hong Kong.

“Walaupun bukan semua kejohanan saya berjaya meraih pingat emas tetapi pengalaman itu dijadikan sandaran berharga untuk menggilap bakat yang terpendam,” kata penuntut jurusan ijazah Sarjana Muda Pentadbira­n Perniagaan Universiti Putra Malaysia (UPM) Serdang ini.

Meskipun terpaksa membahagik­an masa antara pengajian dan sukan, dia tidak pernah mengeluh kerana minat yang sangat mendalam terhadap Mesir. Bukti itu menunjukka­n permainan boling sudah lama wujud dan dijangka seawal 3,200 Sebelum Masihi.

Kasut yang digunakan untuk bermain boling biasanya hadir dalam saiz 6.5 hingga 15 untuk lelaki dan dalam saiz 5-11 bagi wanita. Menariknya, bola boling juga boleh mencapai berat antara enam hingga 16 paun.

Sukan boling membuat kemunculan pertamanya di televisyen pada 1950. sukan boling ini.

“Bagi orang lain rutin harian ini agak memenatkan sebab bila habis kuliah saya akan ke Bukit Jalil bagi latihan stamina di gimnasium manakala waktu petang pula menjalani latihan di Sunway Mega Lanes selama dua jam.

“Namun begitu, saya sudah terbiasa dan apa yang penting tahu ke mana hala tuju hidup menerusi sukan ini.

“Kini saya sedang mempersiap­kan diri dan komited dengan latihan untuk melayakkan dipilih mewakili negara ke Sukan Asia di Indonesia pada tahun hadapan,” katanya yang dilatih oleh Holloway Cheah. Difahamkan, pada 1905, bola boling yang diperbuat daripada kayu tidak lagi popular kerana pada masa itu bola boling getah diwujudkan dan lebih tahan lama.

Pemain boling tempatan, Shalin Zulkifli pernah memenangi pelbagai anugerah sepanjang kariernya dan paling menarik apabila merangkul gelaran pemain boling profesiona­l nombor satu di Malaysia dan Asia dalam kategori 10 pin boling.

 ?? LIMA FAKTA MENARIK SUKAN BOLING ?? RADIN (kiri) bersama
idolanya, Shalin . RADIN bersama rakan yang menuntut di Universiti Putra Malaysia.
LIMA FAKTA MENARIK SUKAN BOLING RADIN (kiri) bersama idolanya, Shalin . RADIN bersama rakan yang menuntut di Universiti Putra Malaysia.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia