Harian Metro

Perjalanan rentas zaman

-

Akhbar bahasa Melayu, Berita Harian (BH) meraikan ulang tahun ke-60 bersama 500 kakitangan dan bekas kakitangan akhbar itu, malam tadi.

Ketua Pegawai Eksekutif The New Straits Times Press (M) Berhad Datuk Abdul Jalil Hamid berkata, BH sejak edisi pertamanya pada 1 Julai 1957 menongkah arus zaman yang panjang, berkeluk dan berliku seiring sejarah moden Malaysia bermula dua bulan sebelum mantan Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman Putra melafazkan kata keramat Merdeka.

“Perjalanan BH membelah zaman dengan pelbagai pembaharua­n menuntut kebijaksan­aan dan keberanian luar biasa bukan saja daripada pengarang kumpulan, pengarang, penyunting, wartawan dan jurugambar.

“Pembaharua­n yang dibawa membawa semangat dan jati diri serta DNA yang sama iaitu mengambil pendekatan yang sederhana,” katanya dalam ucapan di Balai Berita NSTP.

Jalil berkata, BH dalam enam dekad bermakna mencatat seribu satu sejarah, antaranya menempa kejayaan dalam bidang pendidikan, sastera dan hiburan.

“Sumbangan dan peranan BH tidak hanya diperakuka­n pada peringkat tanah air berdasarka­n rekod kemenangan Anugerah Kajai sebanyak sembilan kali tetapi menjadikan BH antara media cetak paling banyak menerima anugerah berkenaan sejak 1992.

“Dengan cabaran media baru Facebook, Berita Harian Online bukan saja berjaya menarik 4.6 juta pengikut di Facebook, malah di Twitter 1.1 juta dan Instagram iaitu 306,000 pengikut yang setia membaca maklumat disampaika­n akhbar ini,” katanya.

Katanya, pihaknya yakin cabaran digital tidak akan berhenti, malah sentiasa berevolusi dengan pembaharua­n yang sentiasa menguji kebijaksan­aan dan keberanian di samping dengan cabaran sedia ada bagi menarik pembaca.

Berita Harian memulakan edisi pertamanya pada 1 Julai 1957 menggunaka­n kandungan yang diterjemah daripada akhbar New Straits Times.

Hari ini BH menggunaka­n moto Merentas Generasi serta slogan Satu Untuk Semua yang turut membawa maksud untuk seisi keluarga serta masyarakat pada semua peringkat umur, jantina dan kaum.

 ??  ?? ABDUL Jalil (dua dari kanan), Pengarang Kumpulan BH Datuk Mahfar Ali (kiri) bersama bekas Pengerusi NSTP Tan Sri Mohamed Jawhar Hassan (kanan) dan Pengerusi Media Prima Datuk Seri FD Iskandar hadir pada majlis Makan Malam Sempena Ulang Tahun BH Ke-60...
ABDUL Jalil (dua dari kanan), Pengarang Kumpulan BH Datuk Mahfar Ali (kiri) bersama bekas Pengerusi NSTP Tan Sri Mohamed Jawhar Hassan (kanan) dan Pengerusi Media Prima Datuk Seri FD Iskandar hadir pada majlis Makan Malam Sempena Ulang Tahun BH Ke-60...
 ??  ?? MAHFAR (tiga dari kanan) bersama lima bekas Pengarang Kumpulan BH (dari kiri) Datuk A Kadir
Jasin, Datuk Manja Ismail, Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said, Datuk Rejal Arbee, Datuk Ahmad Nazri Abdullah dan Datuk Mior Kamarulbai­d Shahid.
MAHFAR (tiga dari kanan) bersama lima bekas Pengarang Kumpulan BH (dari kiri) Datuk A Kadir Jasin, Datuk Manja Ismail, Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said, Datuk Rejal Arbee, Datuk Ahmad Nazri Abdullah dan Datuk Mior Kamarulbai­d Shahid.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia