Harian Metro

‘Saya yakin kes bunuh, saman selesai’

-

tetapi untuk memastikan tiada penipuan kerana mereka memegang amanah.

“Pihak masjid perlu ada prosedur untuk merekodkan bantuan yang diberi selain mengelak daripada berlaku penipuan. Ini adalah amanah dan tanggungja­wab yang diberikan kepada kami,” katanya.

Ahmad Ismal berkata, tiada Melaka: Polis yakin berjaya menyelesai­kan kes bunuh dan samun di Taman Bukit Terendak, Sungai Udang, Jumaat lalu, selepas bukti mengesahka­n suspek yang dalam tahanan polis terbabit dalam kejadian itu.

Ketua Polis negeri Datuk Abdul Jalil Hassan berkata, selain penemuan gelang tangan suspek, percikan darah pada baju suspek juga sepadan dengan darah mangsa.

“Walaupun siasatan belum berakhir dan senjata iaitu pisau mahupun kerambit belum ditemui, berdasarka­n bukti yang ada saya yakin kes ini selesai,” katanya ditemui pada majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Melaka, semalam.

Beliau berkata, kejadian bermotifka­n samun itu dipercayai dirancang dengan baik sebelum berakhir dengan pembunuhan.

Sementara itu, beliau mengesahka­n polis belum merakam percakapan Sabturiah Lakidau, 59, mangsa yang cedera dan saksi utama kejadian.

“Mangsa dipindahka­n ke Hospital Serdang (Selangor) untuk mendapatka­n rawatan daripada pakar saraf di sana. Selepas selesai, kita akan rakam percakapan­nya dan saya yakin, kertas siasatan dapat dilengkapk­an dalam waktu terdekat,” katanya.

Kejadian samun dan bunuh Jumaat lalu menyaksika­n Abdul Rahman Pileh, 60, yang juga suami Sabturiah terbunuh akibat dikelar pada leher, sebelum polis menahan suspek yang juga anggota polis tentera berusia 35 tahun di taman perumahan terbabit, dua jam selepas kejadian.

Dalam pada itu, majlis rumah terbuka itu turut dihadiri Yang di-Pertua Negeri Melaka Tun Mohd Khalil Yaakob dan Speaker Dewan Undangan Negeri Datuk Wira Othman Muhammad.

 ??  ?? MUHAMAD Firdaus menyusun barangan sumbangan orang ramai. Gambar kecil, tabung am. PENGAWAL keselamata­n Masjid Sayyidina Ali, Muhd Zaid Kamarudin menyusun dan membuat semakan barangan.
MUHAMAD Firdaus menyusun barangan sumbangan orang ramai. Gambar kecil, tabung am. PENGAWAL keselamata­n Masjid Sayyidina Ali, Muhd Zaid Kamarudin menyusun dan membuat semakan barangan.
 ??  ?? MOHD Khalil (kiri) menghidang­an masakan kepada Abdul Jalil pada sambutan Rumah Terbuka Aidilfitri PDRM di Dewan Serbaguna IPK Melaka, Bukit Beruang.
MOHD Khalil (kiri) menghidang­an masakan kepada Abdul Jalil pada sambutan Rumah Terbuka Aidilfitri PDRM di Dewan Serbaguna IPK Melaka, Bukit Beruang.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia