Harian Metro

Cubaan 3 warga Indonesia seludup 7 pendatang gagal

-

Pelabuhan Klang: Cubaan tiga warga Indonesia membawa masuk tujuh warga Bangladesh ke negara ini melalui perairan Selangor gagal apabila ditahan Agensi Penguatkua­saan Maritim Malaysia (APMM), semalam.

Mereka ditahan ketika menaiki sebuah bot satu batu nautika berhampira­n Pulau Pintu Gedung jam 2.30 pagi.

Pengarah Maritim Daerah Kapten Maritim Abu Zaki Mohammad berkata, bot itu tidak mempunyai nombor pendaftara­n dan cuba memasuki perairan negara mengikut pintu yang tidak diwartakan.

“Pemeriksaa­n menemui tujuh warga Bangladesh, dua awak-awak dan seorang tekong warga Indonesia yang tidak mempunyai dokumen perjalanan sah.

“Mereka yang ditahan berusia antara 27 hingga 39 tahun dan dibawa ke jeti DM4 Selangor untuk siasatan lanjut,” katanya.

Menurutnya, sebelum itu pihaknya turut menahan sebuah bot nelayan Kelas B 13 batu nautika dari Pulau Angsa.

“Dalam pemeriksaa­n itu, empat lelaki warga Indonesia berusia antara 21 hingga 52 tahun ditahan atas kesalahan beroperasi tanpa surat kebenaran daripada Ketua Pengarah Jabatan Perikanan untuk menggaji warga asing,” katanya.

Katanya, kedua-dua kes itu disiasat mengikut Akta Perikanan 1985, Akta Imigresen 1959/63 serta Akta Anti Pemerdagan­gan Orang dan Anti Penyeludup­an Migran 2007.

“APMM akan meningkatk­an pemantauan dan operasi di kawasan yang dikenal pasti sebagai lorong tikus bagi menghalang sebarang kemasukan tidak sah,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia