Harian Metro

Che Din sedia membantu

- Nor Akmar Samudin akmar@hmetro.com.my

Sukar mendapatka­n pembiayaan untuk membeli kenderaan, nama disenarai hitam dan pelbagai halangan lain untuk memiliki kereta idaman, Che Din ada untuk membantu anda.

Untuk mengetahui siapakah Che Din, tonton program baru di TV Alhijrah yang bertajuk Che Din Kan Ada.

Program berbentuk majalah itu berkisar kepada bidang automotif kenderaan baru dan terpakai yang kadang-kadang mengeliruk­an pengguna sehingga ramai tertipu. Antaranya masalah orang tengah, membeli kenderaan lama yang nama pemilik asal belum ditukar kepada pembeli baru dan 1,001 masalah lain.

Sehubungan itu, Che

Din atau nama sebenarnya, Mohd Khadhir Hassan yang juga Pengarah Urusan Destiny Auto Sdn Bhd mengilhamk­an program itu bertujuan membantu orang ramai.

Ketika ditemui selepas pelancaran program itu di TV AlHijrah baru-baru ini, Che Din berkata, program itu untuk mendidik penonton supaya menjadi pembeli dan pemilik kenderaan baru serta terpakai yang bijak.

“Ramai yang menghadapi masalah membeli kenderaan tetapi mereka tidak tahu untuk merujuk di mana.

Oleh itu ada pihak yang tidak bertanggun­gjawab menipu mereka sehingga mereka dihimpit masalah baru.

“Program ini juga memberi informasi dan inspirasi kepada penonton selain mendedahka­n lebih lanjut terhadap perbincang­an isu berkaitan kenderaan baru dan terpakai,” katanya.

Che Din yang mengendali­kan program 16 episod itu secara santai dan berhemah turut membawa penonton kepada proses jual beli kereta baru dan terpakai dengan mudah serta beretika.

“Saya akan tampilkan mangsa sebenar penipuan penjual kereta dan individu yang datang berjumpa saya untuk meminta bantuan menyelesai­kan masalah mereka.

“Menjadikan setiap paparan itu sebagai contoh dan teladan, saya berhadap penonton yang berminat membeli kenderaan baru dan terpakai akan lebih berhatihat­i ketika berurusan dengan syarikat kenderaan serta individu terbabit,” katanya.

Selain itu, penonton juga berpeluang mempelajar­i tip mengenai kereta termasuk aspek pembelian dan penjualan alat ganti kenderaan serta syarat kelulusan pinjaman kenderaan.

Pada setiap episod Che Din juga membawa tetamu jemputan terdiri daripada pakar automatif, wakil syarikat kewangan dan selebriti tanah air.

Antara selebriti yang akan berkongsi pengalaman mereka dengan penonton ialah Norman Hakim, Memey Suhaiza, Mira Filzah dan Nora Danish.

Che Din Kan Ada mula ditayangka­n sejak 14 Julai lalu, setiap Jumaat, jam 5.30 petang.

 ??  ??
 ??  ?? NORMAN (kiri) antara tetamu undangan.
NORMAN (kiri) antara tetamu undangan.
 ??  ?? CHE Din.
CHE Din.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia