Harian Metro

Rebut hadiah RM150,000 DENGAN PEK HOLOGRAM KAPAL API

- Hajahfarha­na Tarmudi hajahfarha­na@hmetro.com.my

Hanya pencinta kopi saja yang tahu betapa nikmatnya jika dapat menghirup secawan kopi panas jenamakege­maransetia­p pagi. Bahkan ada yang mengakui harinya seakan tidak lengkap seandainya tidak dapat menikmati kemewahan rasa kopi.

Jika anda termasuk dalam kumpulan ini khususnya penggemar jenama Kopi Kapal Api, jangan lepaskan peluang menyertai peraduan Buruan Emas Kapal Api untuk merebut hadiah bernilai RM150,000 dengan hanya membeli pek hologram Kapal Api (tertakluk kepada terma dan syarat).

Nilai hadiah berkenaan merangkumi hadiah bulanan berupa 50 jongkong emas 5 gram (g) yang disediakan untuk 10 pemenang, 150 jongkong emas 1g (30 pemenang) dan 400 baucar tunai RM100

(80 pemenang) sepanjang tempoh peraduan.

Menariknya, hadiah penyertaan awal bulanan berupa tambah nilai prabayar bernilai RM10 untuk 300 pemenang setiap bulan juga ditawarkan.

Peraduan berkenaan diadakan untuk memberi penghargaa­n kepada pengguna setia Kapal Api KAW yang tidak putusputus memberi sokongan hingga ke hari ini.

Hanya melalui langkah mudah, semua peserta boleh menyertai peraduan yang bermula 1 Mei lalu hingga 30 September 2017 depan.

Peserta hanya perlu kesihatan seksual dan perkahwina­n paksa.

Pengajar rakan sebaya bersungguh-sungguh memberi pendedahan mengenai perkara itu dalam pelbagai cara seperti mengadakan ceramah dan persembaha­n mengenai seks, haid dan kehamilan. Malah mereka juga bersedia menjadi pendidik, penasihat dan pendengar untuk menenangka­n rakan sekelas.

“Sesetengah remaja malu hendak ke klinik untuk merancang kehamilan kerana bimbang dikata orang. Jadi kami akan menemani mereka,” kata membeli pek hologram Kapal Api KAW 180g halus (layak untuk dua penyertaan) atau Kapal Api KAW 70g halus (satu penyertaan).

Kumpul keratan hologram pek Kapal Api dan nyatakan jumlah penyertaan anda. Kemudian, jawab soalan yang diberikan, lengkapkan butiran di borang penyertaan dan pos bersama keratan hologram ke Peraduan Buruan Emas Kapal Api 2017, Peti Surat 8866, Pejabat Pos Kelana Jaya, 46799 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan.

Anda juga boleh melayari www. buruanemas­kapalapi. com untuk muat turun borang penyertaan dan mendapatka­n maklumat lanjut. Djemeba Kone, 18, seorang pembimbing rakan sebaya. Pelajar ini juga membantu ibu muda dan remaja hamil yang kebanyakan­nya tidak pernah bersekolah dengan memberi maklumat mengenai perancanga­n keluarga dan penjagaan selepas bersalin.

“Walaupun kami tidak dapat menghalang remaja ini daripada berkahwin dan mengandung, kami masih boleh membantu memperbaik­i kehidupan mereka,” kata Kone yang memakai kemeja-T bertulis ‘Haid bukan penyakit dan tidak memalukan’.

Pada masa sama, remaja lelaki juga perlu belajar mengenai tanggungja­wab apabila menjadi bapa atau suami, kata Yacouba Sanou, pelajar lelaki berusia 16 tahun. Ini kerana kebanyakan pelajar lelaki enggan mendengar, memahami atau bertanggun­gjawab ke atas tindakan mereka.

GANDINGAN BERSAMA

Pelajar, guru, pemimpin dan pihak berkuasa tempatan kini saling berganding bahu bertemu lelaki yang menculik remaja perempuan untuk memujuk mereka membebaska­n mangsa.

“Apabila mangsa pulang ke rumah, kami tawarkan penjagaan kesihatan bagi memastikan­mereka kembali ke sekolah secepat mungkin,” kata koordinato­r projek Selamatkan Kanakkanak, Yahid Dicko.

Isu ini sukar ditangani kerana di Mali, penculikan dan perkahwina­n bawah umur dilihat sebagai satu budaya, bukan jenayah walaupun had umur untuk berkahwin adalah 16 tahun bagi perempuan dan 18 tahun bagi lelaki.

Fatmata sendiri amat bersyukur dengan usaha rakan sekolahnya. Dia kini bebas untuk menyambung pelajaran dan menentukan hidupnya.

“Saya gembira dapat kembali belajar untuk masa depan dan boleh memilih calon suami sendiri apabila sampai masanya kelak,” katanya. -Susunan Norlaila Hamima Jamaluddin

 ??  ?? MARCELINE Moumkana bangga dapat sebarkan maklumat untuk
remaja.
MARCELINE Moumkana bangga dapat sebarkan maklumat untuk remaja.
 ??  ?? ANTARA pembimbing rakan sebaya yang
aktif mendidik masyarakat.
ANTARA pembimbing rakan sebaya yang aktif mendidik masyarakat.
 ??  ?? PENGANTIN remaja akhirnya dipaksa melakukan pelbagai kerja.
PENGANTIN remaja akhirnya dipaksa melakukan pelbagai kerja.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia