Harian Metro

Utama tugas bersama negara BAIKI KELEMAHAN

- Firdaus Hashim firdaushas­him@hmetro.com.my

jua drama di luar padang, persembaha­n di atas padang yang membuktika­n kekuatan mental pemain serta persiapan taktikal pasukan.

Kita sudah melihat bagaimana skuad bola sepak Bawah 22 (B-22) dilanda pelbagai cabaran. Pihak kejurulati­han kurang berpuas hati kerana tidak diberi masa mencukupi untuk persiapan kemas bagi Kelayakan Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC) B-23.

Perkataan persiapan itu teramat luas. Kita sudah mengikuti perkembang­an pasukan bawah umur yang sudah melakukan persiapan panjang. Begitu panjang sehingga kita pernah beraksi dalam liga luar negara. Sudah tentu kita tahu betapa menghampak­an pasukan kita yang pernah beraksi di Slovakia serta Australia.

Kita pernah juga beraksi di Liga Singapura, tetapi matlamat ditetapkan juga tidak mencapai sasaran, malah lebih menyedihka­n apabila gagal membantu dalam meningkat tahap bola sepak Malaysia. Malah, pemain berpotensi tetap hanya ‘berpotensi’ walaupun usia meningkat.

Jangka masa pendek atau

Kegagalan skuad bawah 15 tahun negara (B-15) melangkah ke final Kejohanan Persekutua­n Bolasepak ASEAN (AFF) tidak mencemaska­n pengendali Program Pembanguna­n Bolasepak Negara (NFDP).

Skuad yang ditunjangi 100 peratus produk NFDP itu tewas tipis 0-1 kepada Thailand dalam perlawanan di Chonburi kelmarin.

Kegagalan itu menyaksika­n cubaan untuk menakluk rantau ini sekali lagi gagal biarpun sebelum ini menyerlah dalam beberapa kejohanan seperti Iber Cup Costa Del Sol di Sepanyol 2015 serta Piala SuperMokh, Disember lalu.

Ketua Pegawai Eksekutif NFDP Safirul Azli Abu Bakar berkata, walaupun agak kecewa skuad bimbingan Raja Azlan Shah itu gagal meneruskan kemaraan hingga ke final, namun beliau melihat banyak perkara positif dengan pemain berkenaan mempunyai masa untuk memperbaik­i kelemahan.

“Kita sebenarnya hanya menghantar skuad kedua ke

(gambar)

panjang persiapan tidak akan membawa perbezaan sekiranya pemain ini tidak beraksi dalam Liga Malaysia. Beraksi dalam Liga Malaysia lebih mendatangk­an faedah daripada pemain dikongkong bersama sebagai satu pasukan.

Kita sudah dapat lihat bagaimana skuad peringkat umur negara gagal menyesuaik­an diri menghadapi cabaran fizikal dan mental apabila menentang pasukan yang memiliki kelebihan fizikal kejohanan itu dan merehatkan pasukan elit.

“Ia bertujuan memberi peluang kepada pemain skuad kedua itu untuk diserapkan ke pasukan elit yang akan bertanding di pusingan kelayakan Piala AFC (Konfederas­i Bolasepak Asia) B-16 yang turut menawarkan laluan ke Piala Dunia 2019 nanti.

“Jadi, kami di NFDP yakin percaturan menghantar skuad kedua bukan suatu kegagalan tapi ia sebahagian daripada pembanguna­n bagi memberi peluang dan meluaskan bakat pemain muda kita,” katanya ketika dihubungi, Arena Metro semalam.

NFDP yang ditubuhkan pada 2014 lalu menyasarka­n untuk layak ke saingan Piala Dunia Remaja B-17 pada 2019 nanti yang menjadi misi utama penubuhan organisasi serta agresif.

Pelajaran yang kita terima apabila beraksi di Liga Malaysia bersama pemain dewasa akan membantu pemain muda itu menjadi lebih mantap secara keseluruha­n.

Apa yang berlaku di Bangkok dalam Kumpulan H boleh menjadi penunjuk arah persiapan baru bagi bola sepak Malaysia. Ada perkara yang harus diselesaik­an FAM seperti kehadiran pemain ketika sesi latihan. Seharusnya, setiap pemain yang dipanggil itu selain mahu melahirkan hampir 50,000 pemain menjelang 2020.

Menurut Safirul, selepas ini fokus skuad berkenaan tertumpu kepada perebutan tempat ketiga dan keempat apabila dijadualka­n turun menjalani latihan terpaksa melapor diri kerana ini khidmat negara.

Pemain ini pula dilepaskan untuk mewakili pasukan masing-masing sebelum kembali hadir di kem latihan. Ada separuh pemain yang tidak langsung melaporkan diri mereka dan harus dilupakan. Pemain seperti Matthew Davies sudah menjadi pemain asas pasukan kebangsaan maka harus di hormati sebagai senior.

Kita lihat contoh bagaimana menentang Australia B-15 hari ini.

“Kita tidak pernah bertemu skuad pelapis Australia. Jadi pengalaman ini amat penting dalam persiapan kelayakan Piala AFC (B-16), September ini.

“Pada masa sama, pemain perlu ingat aksi di Thailand bakal menjadi bekalan mereka untuk dipilih menyertai skuad utama.

“Jurulatih Lim Teong Kim (Pengarah NFDP) akan menilai prestasi pemain untuk dimasukkan ke dalam skuad utama ke saingan Piala AFC nanti,” katanya.

Berdasarka­n undian kelayakan Piala AFC nanti, Malaysia diletakkan sekumpulan bersama-sama Jepun, Singapura dan Guam dalam kumpulan J yang berlangsun­g di Bekasi, Indonesia bermula 20-24 September. Fadhli Shas yang beraksi untuk pasukan senior, bermain bersama skuad Harimau Malaya sejak 2010 tetapi sejak 2016 mula menunjukka­n persembaha­n naik turun.

Beraksi bertubi-tubi di semua kejohanan antarabang­sa selama lima tahun menyebabka­n pemain tonggak pertahanan itu kini terkapai-kapai mencari tahap sebenar. Sepatutnya, Fadhli mempersemb­ahkan terbaik kerana sudah memasuki peringkat umur menghala ke kemuncak sebagai pemain bola sepak. Jadi, tidak perlu Matthew mengikut jejak langkah Fadhli dan mengalami ‘burn-out’.

Tetapi, pemain seperti Safawi Rasid tidak sedar bahawa sekadar menjadi pemain simpanan Johor Darul Ta’zim tidak membantu perkembang­an kerjayanya. Pemain ini sudah merosot prestasiny­a dan perlukan banyak aksi untuk kembalikan perkembang­annya sebagai seorang pemain bola sepak. Menjadi pemain simpanan atau sambilan di peringkat umur sekarang akan menjejaska­n tahap persembaha­nnya. Mungkin Safawi boleh belajar daripada rakan sepasukan Nazmi Faiz Mansor mengenai betapa sukar untuk kembalikan prestasi kerana kesilapan di peringkat umur pembanguna­n.

Kita berharap pihak FAM serta jurulatih di bawah naungan badan induk itu akan mengambil satu ‘world view’ untuk mencarta pembanguna­n bola sepak. Adakalanya, pembanguna­n jangka masa panjang serentak dengan pendek diperlukan tanpa menggadai jangka masa kini!

 Safirul mahu skuad B-15 negara ambil iktibar kegagalan ke final AFF

 ??  ?? SKUAD B-22 negara gagal bentuk pasukan lengkap akibat beberapa pemain tidak menerima pelepasan kelab masing-masing.
SKUAD B-22 negara gagal bentuk pasukan lengkap akibat beberapa pemain tidak menerima pelepasan kelab masing-masing.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia