Harian Metro

‘Ejen’ bank tawar pinjaman ekspres

-

Kuala Lumpur: Mereka boleh dilihat berlegar-legar di sekitar kawasan bank dengan berpakaian kemas dan mengaku sebagai ejen bank untuk menawarkan pinjaman ‘ekspres’ kepada orang awam kononnya wang boleh diterima dalam tempoh 20 minit selepas mendapat kelulusan pihak bank.

Ini adalah taktik anggota sindiket pinjaman yang tidak wujud, dipercayai aktif mencari mangsa di sekitar bank di Lembah Klang untuk memperdaya mereka menyerahka­n wang, kononnya sebagai bayaran proses pinjaman.

Seorang mangsa yang hanya ingin dikenali sebagai Nurul, 32, berkata beliau yang kesempitan wang untuk membayar hutang terpedaya dengan sindiket itu selepas bertemu seorang lelaki di dalam sebuah bank di Subang, dekat sini, dengan menawarkan pinjaman sehingga RM20,000 pada Mei lalu.

Katanya, selepas beberapa hari bertemu, lelaki terbabit menghubung­inya dan menyatakan pinjaman diluluskan dan akan dimasukkan ke dalam akaun bank dalam tempoh 20 minit.

“Lelaki itu kemudian meminta bayaran RM1,000 sebagai kos guaman dan selepas saya pindahkan wang ke satu akaun, lelaki itu meminta RM1,200 lagi untuk bayaran GST,” katanya.

Bagaimanap­un, penyelia di sebuah syarikat swasta itu berkata beliau tidak menerima wang pinjaman berkenaan sebaliknya diminta membuat pelbagai bayaran lain seperti duti setem dan buku akaun bank sehingga awal Jun lalu yang keseluruha­nnya mencecah lebih RM17,000.

“Saya pinjam along untuk membayar semua itu sebab berharap dapat wang pinjaman itu dengan segera, tetapi sehingga hari ini tidak dapat apa-apa,” kata ibu kepada tiga anak itu. Nurul yang membuat laporan polis di Balai Polis Puchong Jaya pada 7 Julai lalu berkata, beliau kini hidup dalam keadaan tertekan dan ketakutan kerana menerima ugutan akibat tidak dapat menjelaska­n hutang along.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Mohd Luthfi Ismail Abdullah berkata 137 kes dilaporkan dengan nilai kerugian RM1.3 juta membabitka­n pinjaman tidak wujud pada Januari hingga Jun tahun ini.

Beliau berkata kes itu mencatatka­n peningkata­n berbanding 31 kes yang direkodkan membabitka­n kerugian RM694,492 dalam tempoh sama pada 2016.

Katanya, selain menyamar sebagai ejen bank, sindiket berkenaan juga dikesan mengiklank­an kemudahan pinjaman wang melalui laman sosial seperti Facebook dan risalah dengan menawarkan syarat pinjaman lebih mudah berbanding bank serta institusi kewangan. – BERNAMA

 ??  ?? MOHD Luthfi
MOHD Luthfi

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia