Harian Metro

Kes buli di sekolah terkawal

-

Kes salah laku buli di sekolah berada dalam keadaan terkawal dan menunjukka­n trend menurun daripada 0.08 peratus kepada 0.06 peratus mengikut rekod sistem sahsiah diri murid bagi tempoh 2012 hingga 2016.

Timbalan Menteri Pendidikan Datuk Chong Sin Woon berkata, dalam tempoh Januari hingga

Jun tahun ini, sebanyak 0.02 peratus murid terbabit dalam kes itu.

“Berdasarka­n rekod sistem pengurusan isu disiplin dan pendidikan, tiada kes yang membabitka­n kematian akibat perbuatan buli dalam kawasan sekolah sepanjang tempoh 2012 hingga sekarang,” katanya ketika menjawab soalan Ram Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor) yang ingin tahu jumlah kes buli direkodkan di sekolah dari 2002 hingga kini di Dewan Rakyat, di sini, semalam.

Menurutnya, kementeria­n sentiasa serius menangani kes buli termasuk buli siber dengan mekanisme pencegahan, penguatkua­saan peraturan sekolah, intervensi kepada mangsa dan kerjasama semua pihak berkepenti­ngan termasuk agensi berkaitan dalam memantapka­n perundanga­n berkaitan kes juvenil di luar sekolah.

Katanya, pihak sekolah juga diberi peringatan melalui surat pekeliling dan garis panduan mencegah serta menangani buli, selain Jawatankua­sa Disiplin Sekolah berperanan menjalanka­n siasatan dan mencadangk­an langkah intervensi kepada pentadbir sekolah.

Beliau berkata, sebagai langkah pengukuhan, Buku Panduan Pengurusan Menangani Buli di Sekolah diulang cetak pada 2014 untuk edaran dan panduan pihak sekolah.

Struktur yang baik dari segi urus tadbir, pembiayaan mahupun implementa­si antara faktor kejayaan pelaksanaa­n projek Transit Aliran Massa (MRT) termasuk penjimatan RM2 bilion daripada kos pembinaann­ya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, bagi struktur urus tadbir projek MRT, terdapat Jawatankua­sa Eksekutif atau Exco Projek MRT yang dipengerus­ikan Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa dengan ahlinya terdiri daripada agensi kerajaan yang terbabit dengan

 ??  ?? CHONG
CHONG

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia