Harian Metro

Tetap optimis Peng Soon, Yee See kian serasi

- Ferzalfie Fauzi ferzalfie@hmetro.com.my Saiful Affendy Sapran saifulaffe­ndy@hmetro.com.my

 Persiapan kurang sempurna tak jejas misi Khairulniz­am pamer aksi terbaik

Kuala Lumpur: Kejayaan beregu campuran negara Chan Peng Soon-Cheah Yee See meraih kejuaraan Terbuka Russia kelmarin memberi petanda positif mereka mampu melakar kejutan pada Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 bulan depan.

Menurut ketua jurulatih beregu campuran negara, Chin Eei Hui apa yang dilakar Peng Soon-Yee See mampu memberi amaran awal kepada pasangan pilihan terutama dari negara seperti Indonesia serta Thailand bahawa Malaysia serius dengan sasaran

Meskipun tidak dapat melakukan persiapan rapi menjelang temasya Sukan SEA Kuala Lumpur (KL2017), atlet pelayaran negara Khairulniz­am Mohd Afendy tetap optimis dan yakin mampu menghadirk­an kilauan emas.

Jelasnya, ketika ini dia emas acara itu.

“Saya gembira dengan prestasi mereka terutama Yee See, kerana permainann­ya menjadi semakin baik dari masa ke semasa terutama sekali selepas pusingan pertama,” katanya kepada Arena Metro semalam.

Jelasnya, Yee See tidak mampu untuk menunjukka­n peningkata­n jika tidak dibantu oleh pemenang pingat perak Sukan Olimpik Rio 2016 dan Sukan SEA Singapura 2015, Peng Soon.

“Saya juga gembira kerana Peng Soon melakukan tugas dengan baik sekali terutama membimbing Yee See fokus dalam permainan mengikut strategi yang dirancang.

(gambar)

serta rakan lain sedang melakukan persiapan fasa akhir iaitu lebih memberi fokus kepada

“Kemenangan ini akan membantu untuk meningkatk­an semangat dan keyakinan mereka menjelang Sukan SEA kerana itu adalah sasaran utama mereka selepas ini,” kata bekas pemain beregu wanita negara itu.

Yee See digandingk­an sementara bersama Peng Soon, selepas Goh Liu Ying terpaksa berehat panjang untuk melalui proses pemulihan kecederaan di bahagian lutut serta bahu.

Peng Soon-Yee See berjaya meraih kejuaraan bertaraf Grand Prix Emas kelmarin selepas mengalahka­n gandingan Jepun, Keiichiro Matsui-Akane Araki 11-8, 13-11, 11-3. latihan di air.

“Persiapan saya pada Sukan SEA kali ini agak terhad selepas berehat hampir lima bulan kerana kecederaan lutut.

“Kecederaan ini memerlukan pembedahan. Jadi, saya hanya memulakan latihan pada pertengaha­n Mei hingga sekarang.

“Sukan SEA adalah kejohanan pertama saya tahun ini,” ujarnya.

Bagi Khairulniz­am, sejujurnya dia tidak dapat mengetahui keupayaan lawan selepas tidak menyertai sebarang kejohanan sepanjang tahun ini.

“Tapi, saya mengikut perkembang­an mereka supaya saya dapat meletakkan penanda aras buat diri sendiri.

“Sasaran untuk edisi kali ini adalah untuk cuba sebaik mungkin dalam setiap saingan.

“Jika semua berjalan dengan baik pingat emas pasti berada dalam genggaman,” katanya.

Khairulniz­am akan menyertai acara berpasukan laser standard bersama Azri Azman dan Muhd Farhan Hamid serta acara individu laser standard.

 ?? Khairulniz­am Mohd Afendy ?? Persiapan saya pada Sukan SEA kali ini agak terhad selepas berehat hampir lima bulan kerana kecederaan lutut. Kecederaan ini memerlukan pembedahan. Jadi, saya hanya memulakan latihan pada pertengaha­n Mei hingga sekarang”
Khairulniz­am Mohd Afendy Persiapan saya pada Sukan SEA kali ini agak terhad selepas berehat hampir lima bulan kerana kecederaan lutut. Kecederaan ini memerlukan pembedahan. Jadi, saya hanya memulakan latihan pada pertengaha­n Mei hingga sekarang”
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia