Harian Metro

Harap HMMTB berjalan lancar

- Muhammad Apendy Issahak apendy@hmetro.com.my Shaiful Shahrin Ahmad Pauzi sukan@hmetro.com.my

 Hantar 15 pelumba sertai kategori Terbuka dan Senior Lelaki, enggan letak sasaran

Sering kali terpaksa menolak basikal di laluan berbukit atau dalam loghat utara dipanggil ‘tunton’ menjadikan nama itu lekat dengan kumpulan Kayuh Tunton Club dari Napoh, Kedah yang diangggota­i 28 ahli berusia antara 16 Bukit Merah: Polis berharap penganjura­n Harian Metro Mountain Bike (HMMTB) Grand Prix 2017 di sini Sabtu ini berjalan lancar tanpa sebarang masalah.

Ketua Polis Daerah Kerian, Superinten­dan Omar Bakhtiar Yaacob berkata, setakat ini pihaknya berpuas hati dengan pembentang­an mengenai program itu dalam mesyuarat jawatankua­sa teknikal yang diadakan baru-baru ini.

Menurutnya, dari aspek kawalan dan keselamata­n jalan raya pihaknya tidak mempuyai sebarang masalah dan sedia memberikan kerjasama menyeluruh dalam melancarka­n program itu.

“Dari sudut keanggotaa­n hingga 43 tahun.

Kumpulan basikal yang baru ditubuhkan selama dua tahun itu antara pasukan yang akan memberi cabaran dalam siri pertama Harian Metro Mountain Bike (HMMTB) Grand Prix 2017 di Bukit Merah Laketown Resort, Sabtu ini.

Wakil kumpulan itu Ahmad Aizuddin Amir, 34, berkata, mereka sering menyertai pertanding­an berbasikal tidak kira sama ada jamboree mahupun fun ride terutama yang ditugaskan mengawal keselamata­n di jalan raya, polis tiada masalah dan sedia memberikan kerjasama kepada Harian Metro.

“Harap penganjur dapat memastikan semua perkara teratur dan profesiona­l termasuk kebajikan petugas termasuk yang diadakan di sekitar kawasan utara termasuk HMMTB di Kulim, Kedah tahun lalu.

Menurutnya, bagi saingan di Bukit

Merah kali ini pihaknya menghantar 15 peserta bagi menyertai kategori terbuka dan senior anggota polis,” katanya ketika ditemui semalam.

Sirkit pertama HMMTB Grand Prix 2017 akan berlangsun­g di Bukit Merah Laketown Resort, Sabtu ini dengan sasaran peserta seramai 1,300 hingga 1,600. lelaki, namun tiada sasaran podium dan akan cuba memberi saingan dalam memeriahka­n siri pertama HMMTB tahun ini.

“Kami sering berkayuh terutama di kawasan berbukit dan antara trek yang menjadi tempat ‘mainan’

Merah: “Stamina saja tidak mencukupi sebaliknya taktikal dan teknikal sewaktu perlumbaan itu nanti amat diperlukan bagi menentukan kejayaan,” kata Masywawi Mohd Nor, 45, dari pasukan Cross Rider.

Pasukan dari Shah Alam, Selangor itu antara yang akan merancakka­n siri pertama Harian Metro Mountain Bike (HMMTB) Grand Prix 2017 di Bukit Merah Laketown Resort, di sini Sabtu ini.

Masywawi yang juga setiausaha kelab itu berkata, memaksa diri berlatih pada saat-saat akhir dengan kayuhan berpuluh-puluh kilometer setiap hari sebenarnya kami adalah di Bukit Tuk Dun, Perlis; Gunung Jerai, Bukit Kachi dan kawasan berbukit di Changlun, Kedah.

“Harap dengan pengalaman dan latihan yang kami ada dapat memberi cabaran pada HMMTB di Bukit Merah yang menjanjika­n trek terbaik serta mencabar kepada peserta sekali gus memerlukan daya ketahanan tinggi dari segi mental dan fizikal,” katanya semalam.

Aizuddin yang bertugas sebagai penolong jurutera di Sekolah Menengah Teknik Alor Setar berkata, kumpulanny­a akan datang sehari awal dan tinggal di kawasan Gunung Semanggol untuk berkayuh di sekitar kawasan itu bagi menyesuaik­an diri.

“Lima belas ahli Kayuh Tunton Club akan menaiki tiga pacuan empat roda dengan setiap satu membawa tiga basikal dan akan bertolak awal pagi Jumaat,” katanya.

 ??  ?? SEBAHAGIAN ahli Kayuh Tunton Club yang akan turut menyertai siri pertama HMMTB Grand Prix 2017 di Bukit Merah.
SEBAHAGIAN ahli Kayuh Tunton Club yang akan turut menyertai siri pertama HMMTB Grand Prix 2017 di Bukit Merah.
 ??  ?? Dari sudut keanggotaa­n yang ditugaskan mengawal keselamata­n di jalan raya, polis tiada masalah dan sedia memberikan kerjasama kepada Harian Metro”
Dari sudut keanggotaa­n yang ditugaskan mengawal keselamata­n di jalan raya, polis tiada masalah dan sedia memberikan kerjasama kepada Harian Metro”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia