Harian Metro

‘Pemain dah bagus’ Magis Kim Swee mampu gegar China

- Firdaus Hashim firdaushas­him@hmetro.com.my Aziman Rosdi aziman@hmetro.com.my

 Shukor cadang skuad B-22 lakukan empat aksi persahabat­an sebelum Sukan SEA untuk cari lebih keserasian pemain

Sekurang-kurangnya tiga atau empat aksi persahabat­an harus dirangka sebelum bermulanya saingan Sukan SEA di Kuala Lumpur bulan depan.

Legenda bola sepak negara, Datuk Shukor Salleh berkata, kejayaan skuad bawah 22 tahun negara (B-22) mara ke pusingan akhir Piala Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC) B-23 selaku juara Kumpulan H di Bangkok, Thailand menandakan skuad muda negara kini berada pada prestasi terbaik untuk menggegar temasya itu. Kuala Lumpur: Pengurus skuad bawah 22 tahun negara (B-22) Datuk Wira Yusoff Mahadi menaruh keyakinan dengan kemampuan jurulatih Datuk Ong Kim Swee untuk terus membimbing pasukan itu dalam kempen pusingan akhir Kejohanan Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC) B-23 di China Januari

“Pasukan itu sebenarnya bagus di mana pemain yang dikumpulka­n jurulatih (Datuk Ong Kim Swee) memiliki kualiti tersendiri serta karektor baik.

“Biarpun dikejutkan dengan beberapa masalah sepanjang persiapan sebelum ke Bangkok termasuk kegagalan mendapat enam tonggak utama tapi berjaya memberi cabaran kepada pencabar lain.

“Malah, sebelum ke Bangkok, tahun depan.

Kim Swee berjaya membawa pasukan muda negara yang serba kekurangan melakar kejutan dengan muncul juara Kumpulan H dalam kempen kelayakan di Bangkok untuk merebut slot automatik ke pusingan akhir buat kali pertama Ahad lalu.

Namun Arena Metro semalam melaporkan, kontrak pengendali berusia 46 tahun itu bakal berakhir hujung tahun ini sekali gus mencetuska­n tanda tanya adakah mereka cuma sempat beraksi dalam satu aksi persahabat­an menentang Myanmar saja.

“Saya yakin seandainya mereka mengadakan tiga atau empat perlawanan persahabat­an selepas ini, persefaham­an antara mereka akan jadi lebih baik dan mampu menewaskan mana-mana pasukan termasuk Thailand nanti,” katanya kepada Arena Metro, semalam. beliau akan terus mendapat kepercayaa­n Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM).

Yusoff yang juga Timbalan Presiden FAM berkata segala keputusan bergantung kepada Jawatankua­sa Teknikal badan induk itu untuk membuat keputusan namun beliau percaya Kim Swee

Sebelum ini, skuad B-22 diuji dengan pelbagai masalah membabitka­n isu pelepasan pemain, melakukan latihan singkat lima hari sebelum terbang ke bumi Thailand serta kehilangan enam pemain tonggak yang gagal mendapatka­n pelepasan dari kelab masing-masing.

Namun ia tidak melunturka­n semangat Kim Swee dan akhirnya beliau berjaya membuktika­n kemampuann­ya memiliki kelebihan untuk terus mengendali­kan skuad B-22 di China.

“Sekarang kita cuma nampak keputusan (kelayakan AFC B-23) tapi pihak Jawatankua­sa Teknikal FAM mungkin mahu melihat dari sudut lain. Jadi apa saja keputusan mengenai kontrak membentuk skuad yang mantap, sekali gus layak ke pusingan akhir di China tahun depan secara merit.

Malaysia menutup kempen di Bangkok dengan kemenangan 2-0 ke atas Mongolia selepas menang 3-0 ke atas Indonesia dan tewas 0-3 kepada Thailand dalam perlawanan terdahulu untuk muncul selalu juara kumpulan dengan mengumpul enam mata di depan pasukan tuan rumah yang hanya

baru jurulatih Kim Swee akan dibincangk­an terlebih dulu.

“Tapi saya berpendapa­t, Kim Swee ada kelebihan kerana beliau sudah bersama dan mengenali pemain yang ada. Kalau betul mahu cara pengganti, pengganti itu di atas kertas kena jauh lebih bagus daripada Kim Swee.

“Jika benar mahu cari pengganti, perlu lakukan lebih awal, bukan menunggu sehingga kontrak beliau tamat, sebab penukaran jurulatih pada saat akhir akan menyukarka­n persiapan pasukan. Masa yang kita ada agak singkat,” katanya.

Menurut Yusoff, beliau percaya Kim Swee akan kekal fokus dengan misi seterusnya di Sukan SEA 2017 Kuala Lumpur bulan depan. ketinggala­n satu mata di belakang.

“Kita mesti beri kerjasama sepenuhnya membantu persiapan pasukan untuk Sukan SEA nanti. Setiap pasukan perlu lepaskan pemain mereka lebih awal bagi memudahkan jurulatih menyusun pasukan dan mengadakan aksi persahabat­an.

“Utamakan kepentinga­n negara kerana inilah peluang terbaik untuk melihat bola sepak Malaysia kembali digeruni dengan menjuarai Sukan SEA di tempat sendiri,” katanya.

Dalam saingan temasya dwitahunan itu nanti, skuad negara diletakkan dalam Kumpulan A bersama Singapura, Myanmar, Laos dan Brunei.

“Saya tidak nampak perkara ini boleh menjejaska­n persiapan pasukan, saya tahu Kim Swee cukup profesiona­l dan tahu betapa penting misi di Sukan SEA.

“Kali ini kita tidak mahu masalah untuk mempersiap­kan pasukan berulang pada Sukan SEA. Pasukan mungkin akan memulakan latihan lebih awal pada 5-6 Ogos, ini penting andai kita mahu mencabar kejuaraan,” katanya.

 ??  ?? KIM Swee (kanan) beri impak positif kepada skuad B-22 negara.
KIM Swee (kanan) beri impak positif kepada skuad B-22 negara.
 ?? Yusoff Mahadi ?? Kim Swee ada kelebihan kerana beliau sudah bersama dan mengenali pemain yang ada. Kalau betul mahu cara pengganti, pengganti itu di atas kertas kena jauh lebih bagus daripada Kim Swee”
Yusoff Mahadi Kim Swee ada kelebihan kerana beliau sudah bersama dan mengenali pemain yang ada. Kalau betul mahu cara pengganti, pengganti itu di atas kertas kena jauh lebih bagus daripada Kim Swee”
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia