Harian Metro

Beregu mampu cipta kejutan Peng Soon-Yee See makin menyerlah

- Ferzalfie Fauzi ferzalfie@hmetro.com.my Fabian Peter fabian.mark@nst.com.my

 Wan Wah yakin gandingan Yew Sin-Ee Yi mampu jadi pesaing utama dalam temasya Sukan SEA

Persatuan Badminton Malaysia (BAM) tidak meletakkan harapan kepada acara beregu lelaki untuk meraih emas di Sukan

Lumpur: Beregu campuran negara Chan Peng Soon-Cheah Yee See melebarkan penguasaan mereka di sirkit antarabang­sa apabila mara ke pusingan kedua GP Emas Terbuka New Zealand semalam.

Selepas menjuarai Terbuka Russia minggu lalu, gandingan Malaysia itu mempamerka­n aksi luar biasa untuk menewaskan pilihan kedua Hafiz Faizal-Shela Devi Aulia dari Indonesia 21-10, 21-19.

Peng Soon yang memenangi perak Sukan Olimpik Rio berkata: “Ya, saya setuju saya dan Yee See semakin meningkat sejak digandingk­an Jun lalu tapi belum berada di tahap terbaik.

“Yee See masih muda dan SEA Kuala Lumpur 2017, namun bekas pemain negara, Lee Wan Wah mempunyai pandangan berbeza dan yakin dengan kemampuan Ong Yew Sin-Teo Ee Yi.

Menurut pemenang pingat emas Sukan SEA 2003 Vietnam itu, Yew Sin-Ee Yi sudah menunjukka­n banyak peningkata­n terutama tahun saya tidak mahu keserasian gandingan ini dipaksa-paksa. Apa yang pasti dalam setiap kejohanan disertai pasti ada sesuatu yang kami pelajari bersama.

“Secara peribadiny­a saya fikir kami masih boleh meningkat dari segi kombinasi di gelanggang dan persefaham­an. Secara fizikalnya Yee See cukup kuat.”

Peng Soon-Yee See yang bakal beraksi di Sukan SEA Kuala Lumpur bulan ini akan berdepan satu lagi gandingan Indonesia Riky Widianto-Richi Puspita Dili untuk tiket ke suku akhir.

Turut mara ke pusingan kedua semalam pilihan kedua beregu lelaki Ong Yew Sin-Teo Ee Yi.

Yew Sin-Ee Yi akan menentang sama ada Ricky Cheng-Evan Wong atau Kevin Dennerly Minturn-Samuel Ho, kedua-duanya dari New Zealand. lalu selepas muncul juara Terbuka Bitburger, Cabaran Antarabang­sa Vietnam, Terbuka Romania dan Terbuka Portugal.

“Saya rasa dengan tunjuk ajar betul dan mendapat latihan secukupnya, mereka layak dilabel pesaing utama untuk merebut emas acara beregu lelaki,” katanya yang juga juara Sukan Komanwel 1998 Kuala Lumpur.

Jelasnya, Yew Sin-Ee Yi akan mendapat sentuhan ketua jurulatih beregu lelaki Cheah Soon Kit yang mempunyai pengalaman luas sebagai pemain dan jurulatih.

“Saya yakin dengan mereka kerana Soon Kit jurulatih bagus. Sebelum ini beliau membantu beregu wanita negara (Wong Pei Tty-Chin Eei Hui) sehingga berjaya.

“Ia memang mengambil masa kerana sebelum Soon Kit mengetuai bahagian beregu lelaki, jurulatih sering bersilih ganti dan setiap cara mereka memang berbeza,” kata Wan Wah.

Soon Kit mencipta sejarah tersendiri di Sukan SEA apabila berjaya membantu menamatkan penantian emas 30 tahun beregu wanita apabila Pei Tty-Eei Hui muncul juara di Manila pada 2005.

Kali ini, BAM hanya meletakkan sasaran emas dalam dua acara - beregu wanita dan beregu campuran.

 ?? FOTO: ??
FOTO:
 ??  ?? ATLET UiTM yang mewakili negara dalam Sukan SEA.
ATLET UiTM yang mewakili negara dalam Sukan SEA.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia