Harian Metro

14,000 sudah tiba di Tanah Suci

-

Hampir 14,000 jemaah haji Malaysia atau 46 peratus daripada keseluruha­n kuota rasmi 30,200 orang sudah tiba di Tanah Suci untuk menunaikan Rukun Islam kelima pada musim haji kali ini.

Timbalan Ketua Rombongan Haji (Kebajikan) 1438 Hijrah Nurrin Anuwar Shamsuddin berkata, sehingga kelmarin, daripada jumlah itu, seramai 10,900 jemaah berada di Madinah manakala bakinya sudah tiba di Makkah.

Beliau berkata, baki kira-kira 16,200 jemaah lagi masih menunggu penerbanga­n mereka di tanah air.

Menurutnya, pada musim haji kali ini, keseluruha­n terdapat 110 penerbanga­n yang akan membawa semua jemaah ke Tanah Suci.

Beliau berkata, daripada jumlah itu, sebanyak 49 penerbanga­n akan terus ke terminal haji Lapangan Terbang Antarabang­sa Prince Mohammad bin Abdulaziz, Madinah manakala 64 penerbanga­n lagi ke Lapangan Terbang Antarabang­sa King Abdulaziz, Jeddah sebelum menaiki bas ke Makkah.

Menurutnya, sehingga kelmarin juga, sebanyak 29 penerbanga­n sudah tiba di Madinah manakala lapan penerbanga­n di Jeddah menjadikan keseluruha­n 37 penerbanga­n.

Katanya, bagi petugas haji pula, daripada keseluruha­n 600 orang, seramai 565 orang sudah berada di Tanah Suci sama ada di Makkah, Madinah atau Jeddah.

Beliau berkata, bagi jemaah yang sudah tiba di Tanah Suci, TH menyediaka­n lapan modul bimbingan untuk mereka.

Menurutnya, tiga modul berkaitan ibadat haji sebagai ulang kaji kepada mereka, empat modul berkaitan pengurusan dan satu modul kesihatan.

Katanya, bagi modul ibadat haji, ia dikendalik­an Pembimbing Ibadat Haji Tanah Suci (PIHTAS) manakala modul pengurusan pula dikendalik­an Pengurus Maktab masing-masing.

Beliau berkata, modul kesihatan dikendalik­an petugas perubatan berkaitan aspek penjagaan kesihatan.

Mengenai keadaan jemaah haji, katanya, di Madinah, terdapat kurang 10 kes jemaah ditempatka­n di pusat rawatan dengan kebanyakan­nya berkaitan sakit biasa seperti demam dan keletihan manakala di Makkah belum ada jemaah ditempatka­n di pusat rawatan.

 ??  ?? BAKAL jemaah haji menunggu giliran untuk menaiki bas ke lapangan terbang.
BAKAL jemaah haji menunggu giliran untuk menaiki bas ke lapangan terbang.
 ??  ?? NURRIN
NURRIN
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia