Harian Metro

Tak beri muka! Wanita tiga anak nanti hari dihalau

- Kalidevi Mogan Kumarappa kalidevi@hmetro.com.my

 34 ditahan di lubuk peniaga warga asing

Lubuk peniaga warga asing menjalanka­n perniagaan tanpa lesen di pasar malam Pandan Mewah diserbu Jabatan Imigresen Kuala Lumpur, jam 8.30 malam semalam.

Operasi membabitka­n 33 anggota dan pegawai yang diketuai Ketua Unit Risikan dan Operasinya Mohd Kuala Lumpur: “Tuan rumah halau keluar rumah dia Sabtu ini. Ya Allah ya Tuhanku moga permudahka­n.”

Begitu bunyi SMS daripada seorang warga emas yang terpaksa menyerahka­n kad orang kurang upaya (OKU) milik anaknya kepada along sebagai jaminan bayaran pinjaman sejak 2014, kerana bimbang diapa-apakan selepas menghadapi masalah kewangan sejak setahun lalu.

Habibah, 60, berkata, dia tidak mempunyai pilihan lain untuk melunaskan hutang kerana tidak bekerja dan perlu menanggung tiga lagi anak yang tinggal bersama di Sunway Semenyih, menyebabka­n dia menyerahka­n kad berkenaan bersama elaun RM200 sebulan yang diberikan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Katanya, keadaan itu menyebabka­n dia kini berdepan masalah kewangan dan perlu mencari kediaman baru selepas dipaksa keluar Shahrulniz­am Ismail dijalankan ekoran aduan awam.

Menurutnya, menyedari kehadiran pihak berkuasa, peniaga warga asing terbabit lari lintang-pukang selain meninggalk­an barangan jualan.

“Bagaimanap­un, kami sudah mengepung kawasan berkenaan dan hasilnya, 34 warga asing ditahan.

“Siasatan mendapati mereka berniaga ikan, sayur dan barangan permainan. dari rumah sewa yang mempunyai tunggakan empat bulan.

“Saya tidak bekerja, sekarang ini pula mengalami masalah kesihatan. Hanya bantuan JKM itulah yang ada. Disebabkan takut, saya terpaksa serahkan kad OKU dan kad juruwang automatik (ATM) kepada along. Saya benar-benar terhimpit dan rasa tidak selamat,” katanya ketika membuat aduan kepada Perunding Masalah Ceti Haram (PMCH) Yati Abdul Razak, semalam.

Habibah berkata, beban ditanggung­nya menjadi berganda apabila suaminya menghilang­kan diri sejak empat bulan lalu meninggalk­an mereka sekeluarga dalam keadaan terumbang-ambing tanpa punca pendapatan dan dia hanya mengharapk­an bantuan daripada tiga anaknya yang lain.

“Saya nak cari rumah baru untuk anak-anak, terutama untuk anak sulung yang cacat Mereka tiada lesen berniaga selain permit kerja. Ada juga yang menggunaka­n pas lawatan sosial kononnya sebagai bukti mereka peniaga sah. fizikal. Tetapi saya buntu, tidak tahu di mana sumber yang ada. Anak pun kerja biasa saja, cukup untuk makan pakai mereka saja,” katanya.

Sementara itu Yati berkata, pihaknya sudah berhubung dengan along terbabit untuk berbincang mengenai kaedah terbaik menangani masalah itu termasuk penjaduala­n semula bayaran

“Kami juga mengesan dokumen palsu termasuk kad Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Orang Pelarian (UNHCR) yang digunakan warga asing terbabit,” katanya kepada Harian Metro.

Menurut beliau, seramai 113 warga asing diperiksa pada operasi itu.

Individu ditahan membabitka­n 13 warga Bangladesh, Indonesia (sembilan), Myanmar (empat), India (tiga), Pakistan (tiga) dan dua warga Nepal. dengan kadar minimum.

“Kita juga akan salurkan kepada mana-mana pihak yang sudi bantu kerana sebelum ini dia juga pernah bekerja sebagai pembantu am di sebuah pertubuhan politik selama lebih 35 tahun. Mereka yang ingin menghulurk­an bantuan boleh hubungi sekretaria­t PMCH di 0123662127,” katanya.

 ?? Mohd Shahrulniz­am ?? ANGGOTA penguat kuasa menahan peniaga warga asing dalam serbuan di sebuah pasar malam, semalam. Kami sudah mengepung kawasan berkenaan dan hasilnya, 34 warga asing ditahan”
Mohd Shahrulniz­am ANGGOTA penguat kuasa menahan peniaga warga asing dalam serbuan di sebuah pasar malam, semalam. Kami sudah mengepung kawasan berkenaan dan hasilnya, 34 warga asing ditahan”
 ??  ?? HABIBAH (kanan) menceritak­an masalah dihadapi kepada Yati di pejabat PMCH.
HABIBAH (kanan) menceritak­an masalah dihadapi kepada Yati di pejabat PMCH.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia