Harian Metro

Tebus hampa di KL

- Aziman Rosdi aziman@hmetro.com.my

 Kejayaan di SEASA bakar semangat Ezuan buru emas sulung

Selepas usahanya memburu emas Sukan SEA gagal sebelum ini, atlet menembak kebangsaan Mohd Ezuan Nasir Khan mahu menebus kehampaan itu di tanah air sendiri kali ini.

Pencapaian terbaik Ezuan hanya perak berpasukan lelaki 10 meter air rifle di Singapura dua tahun lalu manakala di Myanmar (2013) dan Indonesia (2011), dia pulang dengan tangan kosong.

Peluang untuk dia memperbaha­rui pencapaian itu kini terbuka apabila sekali lagi disenaraik­an dalam skuad beraksi di Sukan SEA 2017 Kuala Lumpur.

Malah, keyakinan atlet berusia 28 tahun itu semakin memuncak selepas kejayaan meraih emas acara 50m rifle prone individu di Kejohanan Menembak Asia Tenggara (SEASA) ke-41, Mei lalu.

“Kali ini Sukan SEA di tempat sendiri, jadi saya rasa kita ada kelebihan sebab memang sudah biasa berlatih dan bertanding di sini.

(gambar)

Kuala Lumpur: Persekutua­n Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM) menghantar surat sokongan kepada sekurang-kurangnya 15 negara termasuk tujuh kuasa besar bagi mendesak tiga acara trek kembali dipertandi­ngkan dalam Sukan Asia 2018 di Jakarta, Indonesia.

Presidenny­a Datuk Abu Samah Abd Wahab dalam kenyataan semalam berkata langkah itu adalah pelan tindakan fasa kedua selepas menghantar surat rasmi berhubung penggugura­n acara keirin, pecut dan pecut berpasukan kepada Majlis Olimpik Malaysia (MOM), rentetan desakan Konfederas­i Berbasikal Asia (ACC).

“Saya juga akan adakan mesyuarat khas dengan tujuh kuasa besar trek Asia iaitu Jepun, China, Hong Kong, Taiwan, Iran, Kazakhstan dan Korea Selatan di Kongres UCI (Kesatuan Berbasikal Antarabang­sa) di Bergen, Norway bulan depan,” katanya.

“Ini kali keempat saya bertanding di Sukan SEA, harap dapat perbaiki rekod sebelum ini. Saya tak pernah memenangi emas jadi akan berusaha.

“Tapi, saya tak mahu jadikan ini sebagai satu tekanan. Saya tahu, prestasi dalam keadaan

Abu Samah yang juga Presiden Persatuan Berbasikal Asean (ACA) menegaskan rumusan bersama tujuh kuasa besar acara trek akan terbaik dan kemenangan di SEASA sebelum ini menambah lagi keyakinan,” katanya.

Ezuan yang pernah memenangi perak Sukan Asia Incheon dalam acara 50m riffle prone turut akan beraksi dalam 10m air rifle pada Sukan SEA nanti. diserahkan kepada Jawatankua­sa Eksekutif ACC untuk tindakan seterusnya.

“Namun, impian kami adalah sama agar OCA (Majlis Olimpik Asia) dan INASGOC (Jawatankua­sa Penganjur Sukan Asia) senaraikan semula acara keirin, pecut dan pecut berpasukan di Sukan Asia 2018 nanti. - BERNAMA

 ??  ?? tiga tahun lalu. rifle prone di Incheon perak acara 50m
EZUAN turut menang
tiga tahun lalu. rifle prone di Incheon perak acara 50m EZUAN turut menang
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia