Harian Metro

SENJATA RAHSIA MASOC janji elemen kejutan

- Helmi Talkah helmi.talkah@bh.com.my

 Khidmat Khairul, Badrul mungkin ditagih kuartet 4x400m raih emas Sukan SEA

Khidmat dua atlet pecut negara, Khairul Hafiz Jantan dan Badrul Hisyam Abdul Manap kemungkina­n besar ditagih bagi memperkuat­kan kuartet 4x400 meter negara pada saingan Sukan SEA 2017 (KL2017).

Bagaimanap­un, penyertaan kedua-dua atlet berkenaan bergantung kepada tahap kecergasan mereka memandangk­an kedua-duanya juga akan beraksi dalam acara pecut 100m, 200m dan 4x100m.

“Nama mereka memang ada disenaraik­an untuk acara 4x400m. Kehadiran mereka

tempat yang tidak sepatutnya.

“Apa yang saya nampak, atlet semua bersemanga­t tinggi bagi memberikan aksi terbaik mereka sekali gus menyumbang kejayaan buat negara,” kata Marina ketika sidang media selepas memberi taklimat sempena perhimpuna­n akhir kontinjen negara, semalam.

Perhimpuna­n akhir kontinjen negara selama tujuh hari itu disertai 700 atlet yang akan beraksi pada KL2017.

Mengulas lanjut, Marina memaklumka­n perhimpuna­n kali ini adalah inisiatif terakhir bagi meningkatk­an semangat atlet sebelum mereka memulakan perjuangan pada KL2017.

“Perhimpuna­n ini bertujuan mengeratka­n hubungan sesama atlet selain memberi motivasi kepada mereka bagi meningkatk­an semangat.

“Ini juga adalah persiapan terakhir kita sebelum Sukan SEA. Kita akan panggil beberapa tokoh dan pemimpin pastinya menguatkan lagi kuartet Malaysia dan peluang untuk menang pingat lebih cerah.

“Ini sebenarnya boleh dikatakan senjata rahsia tetapi apa pun sama ada mereka akan sertai kuartet 4x400m atau sebaliknya bergantung kepada keadaan fizikal dan kecergasan.

“Khairul dan Badrul mempunyai catatan yang sangat untuk memberikan kata-kata motivasi kepada atlet.

“Perhimpuna­n ini juga sebagai percubaan kita untuk menggunaka­n segala perkhidmat­an yang disediakan sepanjang Sukan SEA kali ini. Jika ada kekurangan kita boleh tambah baik,” katanya. baik dalam acara pecut dan itu membuatkan mereka sangat sesuai untuk acara 4x400m,” kata sumber.

Empat pelari yang sah akan menyertai acara berkenaan ialah Muhammad Azam Masri, Mohd Arif Zulhilmi Alet, Muhammad Saiful Safwan Saifuddin dan Mohd Fairol Nazim Mohd Noor.

Kuartet berkenaan dilihat Kuala Lumpur: Jawatankua­sa Pengelola Malaysia (MASOC) menjanjika­n upacara pembukaan temasya Sukan SEA ke-29 (KL2017) pada 19 Ogos depan sesuatu yang gilang-gemilang dan akan terpahat di hati seluruh rakyat Malaysia dan rantau Asia Tenggara.

“MASOC mahu upacara pembukaan rasmi temasya Sukan SEA nanti sebagai suatu pengalaman menarik dan diingati. Kami akan pastikan persembaha­n itu berbaloi dengan nilai untuk wang semua penonton yang datang ke Stadium Nasional.

“Bagaimanap­un, saya tidak boleh mendedahka­n elemen-elemen persembaha­n yang akan dipaparkan. Biarlah ia menjadi rahsia,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Sekretaria­t MASOC Datuk Seri Zolkples Embong kepada Bernama selepas menjadi tetamu rancangan ‘Ruang Bicara’ di Wisma Bernama, semalam. berada pada tahap prestasi terbaik menjelang KL2017 selepas berjaya memenangi pingat emas pada saingan Terbuka Vietnam bulan lalu dengan catatan 3 minit 10 saat.

Kali terakhir Malaysia memenangi emas acara 4x400m adalah pada Sukan SEA Korat 2007 menerusi kuartet dibarisi Mohd Zafril Mohd Zuslaini, Mohd Zaiful

Apa yang pasti menurut Zolkples, syarikat yang dilantik untuk mengendali dan mereka cipta persembaha­n untuk majlis pembukaan dan penutupan rasmi temasya dwitahunan itu telah menyediaka­n yang terbaik untuk tatapan rakyat Malaysia dan rantau Asia Tenggara.

Katanya, walaupun MASOC ‘merahsiaka­n’ elemen persembaha­n yang bakal disajikan pada malam pembukaan rasmi, penjualan tiket untuk majlis itu sudah mencapai 70 peratus. Zainal Abidin, Subramania­m Thipan dan Krishnan Amran Raj.

Pada Sukan SEA Palembang 2011, kuartet negara dibarisi S Kannathasa­n, P Yuvaraaj, Schzuan Ahmad Rosely dan Mohd Yunus Lasaleh melakar kejutan memenangi emas tetapi pingat berkenaan ditarik balik selepas Yunus disahkan gagal dalam ujian anti doping.

Stadium Nasional di Bandar Sukan Kuala Lumpur, yang baru saja menjalani kerja-kerja naik taraf dan pengubahsu­aian, boleh menempatka­n sejumlah 85,000 penonton dalam satu masa.

Zolkples berkata upacara penutupan rasmi juga akan mempunyai elemen kejutan yang tersendiri.

“Di samping kita mengadakan majlis penutupan rasmi, ia juga akan menjadi sambutan Ambang Merdeka pada 30 Ogos,” katanya. - BERNAMA

 ??  ?? KHAIRUL (kanan) dan Badrul (kiri) akan beraksi dalam acara pecut 100m, 200m dan 4x100m.
KHAIRUL (kanan) dan Badrul (kiri) akan beraksi dalam acara pecut 100m, 200m dan 4x100m.
 ??  ?? STADIUM Nasional boleh menempatka­n 85,000 penonton.
STADIUM Nasional boleh menempatka­n 85,000 penonton.
 ?? Marina Chin ?? Kami sudah memberikan nasihat dan saya sendiri percaya atlet tidak akan mengambil risiko”
Marina Chin Kami sudah memberikan nasihat dan saya sendiri percaya atlet tidak akan mengambil risiko”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia