Harian Metro

PIALA MALAYSIA HILANG ‘UMMPH’

-

Bukan saja pemain, peminat juga merungut dengan jadual pertanding­an bola sepak kita yang kelam-kabut. Pemain kepenatan di tengah padang, penyokong pula ‘letih’ hendak mengeluark­an duit untuk membeli tiket. Jadi, tidak hairan jika stadium kelihatan lengang sejak kebelakang­an ini.

Di samping itu, penyokong mendakwa pertanding­an Piala Malaysia yang dijalankan serentak dengan Liga Super dan Liga Perdana semakin hilang ‘ummph’.

Ini disebabkan ada pasukan yang memberi keutamaan kepada Liga Super dan Liga Perdana serta rela mengorbank­an Piala Malaysia terutama bila melihat pasukan mereka lebih memiliki potensi untuk menjuarai liga.

Malah, pasukan yang tinggal ‘nyawanyawa ikan’ dalam liga lebih rela menurunkan pemain simpanan untuk pertanding­an Piala

Malaysia demi menyimpan tenaga untuk saingan liga bagi menyelamat­kan mereka daripada jatuh ke liga bawahan.

Hujah penyokong ini ada kewajaran serta boleh diterima akal. Spy Bola sendiri yang membesar dengan Piala Malaysia berasakan pertanding­an itu kini sudah hilang aura sejak format jadual baru diperkenal­kan.

Spy Bola bersetuju dengan peminat supaya Piala Malaysia dilangsung­kan berasingan daripada liga. Jadi semua pasukan yang layak akan memberi komitmen 100 peratus.

Kita faham tujuan Perkongsia­n Liabiliti

Terhad Bolasepak Malaysia (FMLLP) adalah untuk menjimatka­n masa tapi apa ertinya jika mutu pertanding­an itu menjadi korban, seolah-olah Piala Malaysia pertanding­an kelas kedua.

Sepatutnya, Liga Super dan Liga Perdana boleh dijalankan mengikut format liga Eropah. Contohnya, musim 2017 boleh digabungka­n dengan 2018 menjadikan Liga 2017-18, jadi tidaklah bertembung dengan Piala Malaysia.

Spy Bola: Merenung masa depan.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia