Harian Metro

Menyusup macam pelesit

- Mohd Firdaus Ibrahim dan Yusmizal Dolah Aling am@hmetro.com.my

 Penganut Syiah duduki hirarki tertinggi politik, kehakiman, ekonomi, pendidikan negara

Menguasai bidang politik, sistem kehakiman, pendidikan, badan bukan kerajaan (NGO) dan ekonomi antara strategi jangka panjang digerakkan penganut Syiah di Malaysia bagi mengambil alih negara.

Difahamkan, agenda besar itu disusun teliti gerakan Syiah dengan menempatka­n ahli atau tokoh mereka dalam semua bidang

berkenaan.

Perkara itu diakui Ketua Penolong Pengarah Bahagian Ancaman Ekstremis Sosial, Cawangan Khas Bukit Aman Datuk Awaluddin Jadid yang berkata, gerakan Syiah berada dalam kebanyakan bidang utama di negara ini.

“Selain menguasai ekonomi, tokoh atau ahli (penganut) Syiah kini dikesan berada dalam bidang kehakiman, politik, pendidikan dan NGO. Malah mereka bukan hanya ahli biasa dalam bidang itu sebaliknya menduduki hirarki tertinggi,” katanya mengulas sejauh mana bahayanya ancaman Syiah di negara ini. Memperinci­kan perkembang­an terbaru itu, Awaluddin berkata, dalam bidang politik, sekurang-kurangnya belasan tokoh gerakan Syiah dikenal pasti berada dalam parti politik.

“Ini (tokoh) yang menduduki hirarki tertinggi dalam sesebuah parti politik tidak termasuk ahli mereka. Dalam bidang kehakiman pula, kita mengenal pasti seorang.

“Manakala dalam bidang pendidikan, kurang 10 individu bertapak dalam sistem pendidikan negara sama ada di sekolah menengah ataupun institusi pengajian tinggi awam,” katanya yang mengakui Syiah sedar hanya dengan menguasai bidang utama seperti politik, kehakiman dan pendidikan barulah gerakan mereka berhasil.

Awaluddin berkata, selain semua bidang berkenaan, Syiah juga menggerakk­an kumpulan NGO untuk memudahkan mereka mendekati rakyat.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia