Harian Metro

Kaji EMC, permit pekerja asing untuk Bajet 2018

-

Kuala Lumpur: Mengkaji semula Komitmen Mandatori Majikan (EMC) dan isu permit pekerja asing adalah antara permintaan Dewan Perniagaan dan Perindustr­ian Kebangsaan Malaysia (NCCIM) bagi Bajet 2018 yang akan datang.

Presidenny­a, Datuk Ter Leong Yap berkata, NCCIM berharap kerajaan akan turut mempertimb­angkan untuk mengurangk­an cukai pendapatan korporat, menangani kos yang tinggi untuk menjalanka­n perniagaan dan mengkaji semula Sistem Insurans Pekerjaan (EIS).

“Selain itu, insentif yang sesuai termasuk elaun modal perlu diberikan untuk mempromosi­kan inovasi, penggunaan teknologi digital dan e-dagang,” katanya pada perasmian Forum Ekonomi NCCIM 2017 yang dirasmikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di sini, semalam.

Ter berkata, ekonomi masa depan akan dipacu oleh teknologi dan inovasi susulan evolusi yang ber- terusan secara radikal akan mengubah cara untuk menjalanka­n perniagaan.

“Apa yang kita biasa lihat sebagai mustahil kini menjadi realiti. Trend mega ini akan mempunyai kesan yang memberi peluang dan menjejaska­n dalam semua perkara yang kita lakukan,” katanya.

Beliau berkata memandangk­an dunia sedang menghadapi Revolusi Perindustr­ian Keempat, kilang menggunaka­n ekosistem pembuatan pintar yang dipacu oleh teknologi baru seperti ‘Internet of Things’, ‘Analysis of Things’, Kecerdasan Buatan, Pengkomput­eran Awan, Analisis Data Raya dan Analisis Ramalan.

“Robot industri yang lebih pintar, cepat dan cekap sedang mengubah dunia pembuatan,” katanya.

Beliau berkata, forum sehari itu turut membincang­kan pandangan yang membolehka­n peserta mendapat pemahaman yang lebih baik mengenai landskap perniagaan global yang tanpa had. - BERNAMA

 ??  ?? PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak (tengah), melawat pameran pada perasmian NCCIM Economic Forum.
PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak (tengah), melawat pameran pada perasmian NCCIM Economic Forum.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia