Harian Metro

Histeria atas tangki air

- Shaiful Shahrin Ahmad Pauzi am@hmetro.com.my Bagan Serai

 Pelajar perempuan cuba terjun dari ketinggian 18 meter

“Pukul la, bukan aku yang sakit, budak ni yang sakit,” demikian ungkapan seorang pelajar perempuan sebuah sekolah menengah, di sini, yang diserang histeria dan cuba terjun dari tangki air sekolah pada ketinggian 18 meter, semalam.

Pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Abu Bakar Bakhir, di sini, dikatakan meracau terkena histeria sebelum memanjat dan cuba terjun dari tangki air sekolah berkenaan.

Saksi yang enggan namanya disiarkan berkata, ketika usaha memujuk dilakukan sepasukan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Bagan Serai, mangsa meracau dan menjerit.

Menurutnya, mangsa yang dirasuk enggan dipujuk anggota penyelamat dan guru sekolahnya.

“Aksi mendebarka­n itu ditonton hampir semua pelajar dan guru di sekolah, malah mereka meletakkan beberapa tilam tebal kegunaan sukan di bawah tangki itu sebagai cara terakhir untuk menyelamat­kan mangsa jika terjatuh dari tangki air itu.

“Hasil usaha pantas dan kecekapan anggota bomba akhirnya mangsa diselamatk­an dan diserahkan kepada guru sekolah untuk rawatan,” katanya.

Menurutnya, sehari sebelum kejadian, pelajar terbabit dikatakan berkelakua­n ganjil, namun berjaya dikawal.

“Guru menasihatk­annya supaya berehat di rumah dan tidak perlu hadir ke sekolah.

“Namun, kejadian sama berulang dan mujur anggota bomba dapat mengawal keadaan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Operasi BBP Bagan Serai Penolong Bomba Kanan II Nasir Wahab berkata, sejurus menerima panggilan jam 10.55 pagi, tujuh anggota termasuk dua anggota unit EMRS dikejarkan ke lokasi kejadian bagi menjalanka­n operasi menyelamat­kan mangsa.

“Sebaik tiba di lokasi, kelihatan pelajar dan guru dalam keadaan cemas dan mereka menyusun tilam bagi menyelamat­kan mangsa jika terjun dari tangki air itu.

“Lima anggota memanjat dan cuba memujuk mangsa, namun tidak berjaya, malah mangsa memanjat penghadang besi tangki air berkenaan.

“Proses memujuk memakan masa hampir 10 minit, namun ketika mangsa terleka, seorang anggota menerpa ke arah mangsa sebelum tindakan sama dilakukan anggota lain,” katanya. Menurutnya, mangsa dibawa turun dan diserahkan kepada pihak sekolah untuk tindakan lanjut dan operasi ditamatkan jam 11.38 pagi.

 ??  ?? PELAJAR perempuan tingkatan empat yang diserang histeria memanjat dan cuba terjun dari tangki air sekolah.
PELAJAR perempuan tingkatan empat yang diserang histeria memanjat dan cuba terjun dari tangki air sekolah.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia