Harian Metro

Jangan sampai kena denggi Irwandie janji gegar velodrom

- Azlan Muhammad Zain azlanmz@hmetro.com.my

 Omar nasihatkan anak buah hati-hati dengan persekitar­an velodrom, ada nyamuk aedes

Pengurus skuad berbasikal negara, Omar Saad mengingatk­an anak buahnya agar sentiasa berwaspada dengan kawasan persekitar­an Velodrom Kuala Lumpur: Walaupun tumpuan lebih terarah kepada barisan pelumba elit pecut yang diketuai Azizulhasn­i Awang, Irwandie Lakasek tidak mahu ketinggala­n turut menyumbang emas kepada kontinjen negara pada penampilan pertamanya di Sukan SEA bulan ini.

Pelumba endurance berusia 22 tahun itu akan tampil dalam acara scratch dan kejar-mengejar berpasukan di Velodrom Nasional Malaysia pada temasya dwitahunan itu.

“Saya meletakkan sasaran untuk meraih dua emas dalam dua acara yang disertai. Saya sudah tidak sabar untuk turun beraksi.

“Saya melihat Thailand dan Indonesia sebagai pencabar namun belum pernah bersaing dengan mereka. Bagaimanap­un, sudah pasti Nasional Malaysia di Nilai, Negeri Sembilan.

“Hari ini (semalam) saya menghadiri mesyuarat berkaitan penganjura­n Kejohanan Berbasikal Asia (ACC) 2018 namun turut dimaklumka­n dengan kadar pembiakan nyamuk aedes yang agak membimbang­kan.

“Saya diberitahu kadar pembiakan nyamuk adalah saya akan memberikan yang termampu di gelanggang sendiri,” katanya.

Keyakinan dirinya semakin menebal selepas meraih tempat kedua dalam acara scratch di Piala Trek Asia di Taiwan, Jun lalu.

Walaupun tampil buat kali pertama, Irwandie menjelaska­n ia tidak memberikan sebarang tekanan kepada dirinya yang sudah melakukan persediaan rapi sejak awal lagi.

“Kami dalam fasa akhir persiapan dan menyesuaik­an diri sebaik mungkin dengan keadaan trek,” jelasnya. 54 peratus di kawasan luar persekitar­an velodrom menerusi ujian yang dijalankan oleh doktor dari Hospital Tuanku Ja’afar di Seremban. Manakala kawasan dalam velodrom adalah rendah iaitu empat peratus,” katanya yang juga Naib Presiden Persekutua­n Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM).

Jelasnya, ia agak membimbang­kan kerana atlet negara sedang giat menjalani latihan persiapan di velodorom untuk menghadapi Sukan SEA yang semakin hampir.

“Saya akan memaklumka­n kepada atlet secepat mungkin mengenai perkara ini. Kita tidak mahu perkara yang tidak diingini berlaku membabitka­n aspek kesihatan dan sebagainya ketika temasya semakin hampir.

“Saya akan mengarahka­n mereka agar lebih berhati-hati serta menggunaka­n krim dan sebagainya. Manakala doktor yang sama memaklumka­n pihaknya akan mengambil langkah pencegahan seperti aspek kebersihan dan melakukan pengasapan (fogging),” tambahnya.

Velodrom Nasional Malaysia yang terletak di Nilai dibina dengan kos RM80 juta dirasmikan pada lalu Mei lalu yang bakal menjadi gelanggang bagi acara trek dan BMX pada Sukan SEA.

Jaguh keirin dunia, Azizulhasn­i Awang akan mengetuai barisan pelumba trek negara menuai emas di velodrom tertutup itu.

 ??  ?? ATLET berbasikal negara kini gigih jalani latihan di Velodrom Nasional.
ATLET berbasikal negara kini gigih jalani latihan di Velodrom Nasional.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia