Harian Metro

Kembali yakin Sukan SEA semarak perpaduan negara ASEAN

- Ajitpal Singh ajitpalsin­gh@nst.com.my Devinder Singh devinder@nst.com.my Syafiq Aznan syafiq.aznan@bh.com.my

 Jinq En mahu terus penguasaan negara dalam acara 100m kuak dada wanita

Phee Jinq En berharap dapat meneruskan penguasaan Malaysia dalam acara 100m kuak dada wanita sejak 2009 apabila bertekad memecahkan rekod Sukan SEA apabila temasya dwitahunan itu bermula nanti.

Atlet berusia 20 tahun itu kembali mendapatka­n keyakinann­ya sejak kembali ke Malaysia tiga bulan lalu selepas melengkapk­an tahun pertama pengajiann­ya di Amerika Syarikat.

Perenang itu melanjutka­n pelajaran di Universiti Purdue, Indiana selepas bertanding di Olimpik Rio tahun lalu.

Jadual latihannya di Indiana juga sedikit terjejas kerana dia bertanding secara aktif dalam kejohanan kolej di Amerika menggunaka­n kolam jarak pendek (25 meter).

“Kecergasan saya semakin baik dan mula menyesuaik­an diri dengan kolam latihan 50m. Saya perlu bekerja keras selepas menyertai pasukan kebangsaan.

“Saya harap mampu memberi cabaran pada Sukan SEA,” kata Jinq En. Kuala Lumpur: Sebelum pulang untuk menyertai Sukan SEA 2017 Kuala Lumpur, Nauraj Singh Randhawa

berazam untuk melakar sejarah olahraga negara di Kejohanan Dunia di London minggu ini.

Atlet lompat tinggi itu bakal bersaing dalam pusingan kelayakan esok dalam usahanya muncul wakil Malaysia pertama yang layak ke final kejohanan berkenaan.

Selepas lebih sebulan menjalani latihan di Eropah, Nauraj melaungkan keyakinan bahawa dirinya sudah bersedia untuk tersenarai dalam kelompok 12 atlet yang akan beraksi di final.

“Semuanya berjalan baik setakat ini,” kata Nauraj, 25. “Anda boleh katakan bahawa saya sudah sedia untuk mengharung­i kelayakan Jumaat ini (esok).

“Kami (bersama jurulatih Alex Stewart) menjalani persiapan baik di Perancis sebelum ke London dan kami gembira dengan sesi latihan di sana. Justeru, ketika ini saya hanya perlu menunggu

(gambar)

Jinq En akan mempertaha­nkan pingat emas 100m kuak dada, tetapi juga memberi perhatian terhadap acara 50m selepas saingan bermula.”

Nauraj mengharung­i sesi pemanas badan terakhirny­a di Cologne, Jerman pada 19 Julai dan berjaya melepasi ketinggian 2.24 meter. Sebelum itu, dia memenangi kejohanan di Barcelona dan Castellon. Dia menghabisk­an masa dua minggu di Perancis menduduki tempat kedua di belakang perenang Singapura Roanne Ho dua tahun lalu.

Rekod Sukan SEA ketika ini dipegang bekas perenang Siow Yi Ting dengan catatan 1:09.82 dalam acara 100m kuak dada di Vientiane 2009 sebelum mempertaha­nkannya di Palembang dua tahun kemudian.

Pada 2013 di Myanmar, Christina Loh menjuarai acara itu disusuli Jinq En pada Kuala Lumpur: Temasya Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 (KL2017) yang akan berlangsun­g 14 Ogos ini bukan saja membawa pengertian fizikal, malah ia turut membawa makna semangat perpaduan antara semua anggota negara Asia Tenggara (ASEAN).

Setiausaha Agung Majlis Olimpik Malaysia (MOM), Datuk Low Beng Choo berkata, temasya dwitahunan itu disifatkan sebagai ejen penyatuan yang terbaik dalam usaha menyemai semangat ASEAN di kalangan semua negara yang mengambil bahagian pada temasya berprestij itu.

“Sukan SEA bukan saja menampilka­n sisi fizikal semata-mata, namun ia turut memberi gambaran terhadap semangat bersatu padu yang ditunjukka­n semua warga Asia Tenggara.

“Setiap negara ada masalahnya yang tersendiri jadi 2015 di Singapura.

Jing En turut memegang rekod kebangsaan dalam acara 50m dan 100m kuak dada. Sukan SEA sememangny­a amat mustahak kerana kita bersama-sama dalam satu semangat perpaduan dan berkongsi rasa harmoni dalam penganjura­n temasya yang berlangsun­g dua tahun sekali,” katanya ketika ditemui di Wisma MOM, semalam.

Pada masa sama, Beng Choo berkata, seandainya Malaysia menjadi juara keseluruha­n pada temasya kali ini, kejayaan itu adalah hasil kerjasama daripada buat semua pihak memandangk­an KL2017 adalah projek nasional.

 ?? Phee Jinq En ?? JIINQ En aktif sertai pertanding­an ketika menuntut di Amerika. Kecergasan saya semakin baik dan mula menyesuaik­an diri dengan kolam latihan 50m.
Saya perlu bekerja keras selepas menyertai pasukan kebangsaan. Saya harap mampu memberi cabaran pada Sukan...
Phee Jinq En JIINQ En aktif sertai pertanding­an ketika menuntut di Amerika. Kecergasan saya semakin baik dan mula menyesuaik­an diri dengan kolam latihan 50m. Saya perlu bekerja keras selepas menyertai pasukan kebangsaan. Saya harap mampu memberi cabaran pada Sukan...
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia