Harian Metro

‘Rantai’ anak saudara Sultan

- Aziman Rosdi aziman@hmetro.com.my

Pemain paling muda dalam skuad bawah 22 tahun (B-22) negara Akhyar Rashid tidak mahu dirinya dibayangi dengan fenomena dicetuskan Muhammad Nazmi Faiz Mansor enam tahun lalu.

Pada usianya 18 tahun, pemain Kedah itu mendapat kepercayaa­n jurulatih Datuk Ong Kim Swee untuk bersama skuad selepas penggugura­n lapan pemain kelmarin.

Sama seperti Nazmi yang dipanggil

Kim Swee pada Shah Alam: Tonggak pertahanan skuad bawah 22 tahun (B-22) Adam Nor Azlin sedia merantai pergerakan penyerang Brunei Faiq Jefri Bolkiah yang dijangka bakal menjadi ancaman utama dalam pertemuan pertama Kumpulan A di Stadium Shah Alam malam ini.

Adam berkata, selepas perlawanan di Singapura, dua tahun lalu, dia percaya Brunei semakin meningkat termasuk

Faiq Jefri yang untuk beraksi,” katanya.

Pemain sayap ini hanya mengambil masa 15 minit untuk memikat Kim Swee ketika beraksi sebagai pemain gantian dengan Kedah menentang Perak dalam aksi Liga Super untuk dipanggil menyertai skuad ke kelayakan Kejohanan AFC mendapat pendedahan dengan skuad remaja kelab Liga Perdana Inggeris Leicester City.

“Pada edisi lalu dia (Faiq Jefri) ada bermain. Dia bagus, lincah dan saya dengar ada pergi berlatih di luar negara. Saya sebagai pemain pertahanan perlu bersedia 100 peratus untuk mengawalny­a,” katanya yang ditemui selepas sesi latihan semalam.

Faiq Jefri, anak saudara Sultan Brunei turut beraksi pada perlawanan Kumpulan B Sukan SEA Singapura, namun tewas kepada Malaysia 0-2.

Bagaimanap­un, Adam yang kini beraksi dengan Selangor berjaya menjaringk­an satu gol dalam perlawanan itu.

Katanya, mereka harus belajar daripada perlawanan itu untuk memastikan tiada kejutan berlaku di laman sendiri.

“Pada pertemuan sebelum ini dengan Brunei (di Singapura), kita ada cipta banyak peluang jadi kali ini perlu menggunaka­n setiap peluang yang ada, tidak perlu menunggu sehingga babak kedua atau minit akhir,” kata Adam.

 ??  ?? AKHYAR miliki kehebatan tersendiri apabila beraksi di padang. ADAM tidak mahu Faiq lebur hasrat pasukan raih kemenangan.
AKHYAR miliki kehebatan tersendiri apabila beraksi di padang. ADAM tidak mahu Faiq lebur hasrat pasukan raih kemenangan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia