Harian Metro

‘Kami dah sedia’

- Aida Adilah Mat aida_adilah@hmetro.com.my Firdaus Hashim firdaushas­him@hmetro.com.my

 Skuad bola jaring dijangka tiada masalah berdepan Thailand

Misi skuad bola jaring negara meraih emas bermula apabila mereka turun menentang Thailand pada perlawanan pembukaan di Stadium Shah Alam: Biarpun tewas aksi pemanas badan terakhir kepada China semalam, pengendali skuad futsal wanita negara, Muizzudin Haris tetap berpuas hati dengan prestasi anak buahnya dan berharap segala kelemahan dapat diperbaiki sebelum bermulanya aksi pertama Sukan SEA menentang Myanmar Jumaat ini.

Justeru, beliau mengingatk­an semua 16 pemain supaya sentiasa fokus sambil melontarka­n keyakinan betapa mereka mampu meraih sesuatu pada temasya itu nanti.

“Saya berpendapa­t semua pasukan sudah melakukan persediaan dengan baik. Bagi pasukan saya, walaupun ada masalah dengan kehilangan beberapa tonggak utama dan kontrovers­i tapi saya percaya kami juga sudah bersedia sepenuhnya.

“Sama seperti pasukan lain yang turut bertanding kali ini, tujuan kita adalah meraih pingat, jadi keputusan aksi persahabat­an Juara, Bukit Kiara, hari ini.

Latihan intensif bersama jurulatih dari Australia Tracey Robinson dan pendedahan latihan di Melbourne dan Gold Coast mengukuhka­n persediaan skuad negara bagi mengharung­i cabaran pasukan bertanding terutama Singapura.

Di atas kertas, skuad diketuai Nur Syafazliya­na Mohd Ali itu tidak berdepan masalah untuk menewaskan Thailand yang kali terakhir terakhir ini penting buat kami.

“Semalam (kelmarin) kami menang dan hari ini (semalam) tewas tapi secara keseluruha­nnya saya berpuas hati dengan pemain.

“Untuk beberapa hari ini, kami akan perbaiki kelemahan yang ada sebelum turun pada perlawanan nanti,” katanya ketika ditemui sejurus tamat aksi kedua-dua pasukan ditemui ketika Kejohanan PraSukan SEA, bulan lalu.

Pengurus Zaiton Abdul Ghani berkata, pemain kini bermotivas­i tinggi dan akan berjuang berhabis-habisan untuk merealisas­ikan impian menggapai emas.

“Semua pemain sudah bersedia dan hanya menunggu masa untuk beraksi. Doa dari semua rakyat Malaysia amat diperlukan untuk menebus kekecewaan di tangan di Kompleks Sukan Panasonic di sini, semalam.

Malaysia yang meraih kemenangan bergaya 6-2 kelmarin, bagaimanap­un gagal mengulangi aksi sama apabila tumbang 3-4 kepada China.

Skuad kendalian Muizzudin akan membuka kempen Sukan SEA dengan menentang Myanmar diikuti Indonesia, Vietnam dan juara Singapura dua tahun lalu.

“Saya tahu semua negara juga sudah mempersiap­kan diri mereka seperti Brunei, Thailand dan Singapura. Tapi, kita juga sudah bersedia. Apa yang pasti Malaysia akan berjuang untuk memburu emas,” katanya.

Di Singapura, skuad negara tewas tipis 43-46 kepada Singapura di final dan kali terakhir bola jaring negara memenangi emas pada 2001. bertahan, Thailand dengan menggunaka­n format round robin seperti mana edisi 2013.

Ditanya mengenai perlantika­n ketua pasukan, beliau sahkan penjaga gol berpengala­man, Siti Norazizah Jamal dilantik bagi menggantik­an Farahiyah Ridzuan yang digugurkan pada saat akhir kerana kecederaan lutut kiri.

 ??  ?? TRACEY (dua dari kiri) memantau sesi latihan skuad bola jaring negara.
TRACEY (dua dari kiri) memantau sesi latihan skuad bola jaring negara.
 ??  ?? PEMAIN negara, Nurul Hamira Yusma (dua dari kanan) mengasak pemain China di Shah Alam, semalam.
PEMAIN negara, Nurul Hamira Yusma (dua dari kanan) mengasak pemain China di Shah Alam, semalam.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia