Harian Metro

HUKUM MELEPAK

-

Bukan ‘tiket’ untuk mencuci mata dan

jangan tambah dosa

Tidak SAW bersabda yang bermaksud: ‘Hindarilah daripada duduk-duduk di pinggir jalan! (lepak)” Jawab sahabat, ‘Kami terpaksa dudukduduk di situ membincang­kan hal yang perlu.’ Sabda Rasulullah SAW, ‘Jika memang perlu kalian duduk-duduk di situ berikan hak jalanan.’ Mereka bertanya, ‘Apa haknya, ya Rasulullah?’ Jawab baginda, ‘Tundukkan pandangan, jangan mengganggu, memberi dan menjawab salam (orang yang lalu), menganjurk­an kebaikan serta mencegah yang mungkar.’” (Riwayat Bukhari [6229] dan Muslim [2121])

Syarat lepak no 1

Menarik hadis di atas. Nabi kita pesan, nak melepak boleh! Dengan syarat, yang pertama kita perlu tundukkan pandangan. Maknanya, melepak bukan ‘tiket’ untuk mencuci mata, melihat aurat orang, ‘usha-usah’ awek dan seumpama dengannya. Dalam Surah an-Nur ayat 30, Allah SWT mengingatk­an kita:

“Katakanlah kepada orang lelaki yang beriman hendaklah mereka menahan pandangany­a dan memelihara kemaluanny­a, yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka. Sesungguhn­ya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat.”

Syarat lepak no. 2

Syarat melepak kedua ialah memberi dan menjawab salam. Kita disunatkan memberi salam walaupun kepada orang yang tidak dikenali selagi saudara seagama. Jika kita diberi salam, wajib menjawabny­a. Lepak sampai tak pedulikan orang, tak memberi salam malah tidak menjawab salam menjadikan melepak sesuatu yang negatif.

Syarat lepak no 3

Syarat yang terakhir ialah mengajak ke arah kebaikan dan mencegah kemungkara­n. Jika lihat perkara buruk seperti merokok, kanak-kanak merosakkan barang, lelaki kacau wanita, aurat terdedah maka tanggungja­wab kita mencegah kemungkara­n. Sekurang-kurangnya ada rasa benci dalam hati kita.

Daripada Abu Sa’id Al Khudri RA dia berkata, “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda, ‘Barang siapa di antara kalian yang melihat kemungkara­n, hendaklah dia merubahnya dengan tangannya (kuasa). Apabila tidak mampu maka hendaknya dengan lisannya dan jika tidak mampu lagi maka dengan hatinya, sesungguhn­ya itulah selemah-lemah iman.” (Riwayat Muslim)

Nak lepak-lepak? Silakan. Alangalang melepak, biarlah dapat pahala dan berbaloi-baloi.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia