Harian Metro

Tak takut punggah dadah depan orang ramai

-

Seri Kembangan: “Mereka memunggah guni dadah berkenaan seperti memunggah baja tanpa ada perasaan takut dengan orang ramai yang lalu lalang di sekitar premis,” kata pekerja kilang percetakan di Taman Perindustr­ian Bukit Serdang, di sini, petang kelmarin.

Lelaki berusia 30-an itu berkata, dia kali pertama melihat premis berkenaan dibuka sejak bekerja di kilang berkenaan lapan bulan lalu.

“Sebelum ini premis itu kosong. Malah saya tidak kenal dan tidak pernah lihat kelibat lelaki warga tempatan membuka pintu premis itu.

“Tiba-tiba semalam (kelmarin) sebuah kontena diletakkan di belakang premis dan seorang lelaki tempatan membuka pintu premis itu sebelum beberapa pekerja warga Bangladesh memunggah guni dari dalam kontena,” katanya.

Tinjauan di lokasi mendapati premis berkenaan ditutup dan kosong selain pekerja di sekitar taman perindustr­ian itu menjalanka­n rutin seperti biasa.

Seorang saksi berkata, dia mengenali beberapa pekerja warga Bangladesh yang ditahan pihak berkuasa itu selain percaya semua individu itu bekerja sambilan untuk memunggah guni berisi dadah terbabit.

“Saya rasa mereka tidak tahu isi kandungan guni berkenaan. Saya pun tidak syak apa-apa dan beranggapa­n guni itu mengandung­i baja.

“Lelaki yang membuka premis itu menghilang­kan diri dan tidak lama kemudian sepasukan penguat kuasa dipercayai anggota kastam menyerbu premis dan menahan pekerja warga Bangladesh terbabit.

“Saya tidak tahu punca mereka ditahan dan beranggapa­n mungkin guni terbabit mengandung­i barang salah,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia