Harian Metro

Magis air tangan Pak Engku dekat di hati artis

-

Pak Engku saran pada tuan rumah agar seorang dua artis veteran dipilih menyanyi bersama pakej katerarnya itu. Menaja makanan sudah menjadi kelaziman buat Pak Engku, sebagaiman­a diceritaka­n komposer S Atan pada awal Ogos lalu Pak Engku bermurah hati menaja majlis sambutan ulang tahunnya dan anaknya di Kajang dengan hiasan meja secara eksklusif. Hal ini mengingatk­an penulis ketika diminta pihak Melodi (TV3) bermain futsal bersama artis di Subang Jaya suatu ketika dulu.

Antara artis terbabit Ayda Jebat dan Umie Aida, sebaik perlawanan berakhir kami dihidangka­n makanan oleh Kuzie Catering dan Pak Engku hadir ketika itu. Program di gelangang futsal jika katerar biasa jamuan disediakan tidak perlulah berhias-hias, ala ‘koboi’ pun memadailah tetapi tidak dengan Pak Engku ‘set-up’ meja makan kelihatan seperti hotel lima bintang.

Sifat murah Pak Engku diterjemah­kan pada setiap Aidilfitri melalui jamuan dan program hiburan yang disajikan. Artis yang hadir pula bagaikan berada pada malam festival filem . Ikutkan rumah terbuka Pak Engku tahun ini (2017) mahu diadakan tiga kali cuma dua kali saja berjaya dilakukan. Kemurahan Pak Engku inilah mendorong Yayasan Artis Veteran Malaysia (YAVM) yang diterajui dramatis veteran, Kismah Johari melantik Pak Engku sebagai penaung sejak 2014. Ibarat pucuk dicita ulam pun tiba begitulah Pak Engku terhadap yayasan itu.

Selama bersama YAVM setiap majlis jamuan katerar pastilah Kuzie Catering dan sesuatu yang mengharuka­n Kismah bayaran tidak pernah dihiraukan oleh Pak Engku. Acapkali pihak yayasan mahu membayar setengah harga, tetapi Pak Engku menolak dengan alasan itulah saja sumbangan amal jariah yang dapat diberi pada yayasan bagi menghargai artis veteran.

Situasi ini jauh berbeza dengan sikap seorang ustaz yang muncul dari realititi TV sewaktu diminta memberi ceramah program yayasan, pihak pengurusan ustaz itu tidak dapat menerima bayaran token RM500 itu sebaliknya meletak harga RM800 dan lebih pedih ‘dibahasaka­n’ setiap kali ustaz ‘mi segera’ itu turun berceramah bayaran beliau sepatutnya RM1,000.

Minat pada artis veteran dan seni juga mendorong Pak Engku merakam suara dalam album sendiri. Timbul juga cerita seperti mencari publisiti murah sebaik album Pak Engku itu diterbitka­n, namun di sebaliknya ramai tidak menyedari album yang dihasilkan sekalipun Pak Engku menyanyi kedengaran seperti ke laut tetapi itulah terapi terbaik buat diri beliau.

Ketika majlis Berbuka Puasa Perdana Menteri dengan Penggiat

Seni di Seri Perdana, sempat menyapa dan mengabadik­an gambar bersama Pak Engku. Ikutkan bukan baru penulis kenal Pak Engku ini apatah lagi ikut susur galur beliau ada kaitan keluarga sebelah ibu penulis (Raja Hamidah Raja Saat juga nenek sedara kepada Raja Azura Tengku Ahmad Tajuddin @ Kak Engku).

Selama mengenali Pak Engku pula tidak terfikir mahu bergambar dengan beliau, sehinggala­h di Seri Perdana tempoh hari kami bergambar bersama sambil bersongkok. Kelihatan kesihatan Pak Engku merosot ketika itu, sebabnya ketika bergambar Pak Engku seperti kehilangan kudrat apabila dia cuma duduk di kerusi. Fizikal tubuhnya kelihatan agak kurus berbanding sebelum ini berisi, namun tidak diceritaka­n apakah beliau sakit. Kesihatan Pak Engku kelihatan serius boleh dinilai melalui kiriman WhatsApp yang diberi pada Kak Engku.

Membacanya kita sudah memahami gangguan kesihatan dialami apabila perkataan terima kasih dicatat time kadih, masakan ditulis mazakkan. Sifat mulia dan pemurah Pak Engku ini jelas, pada malam kematianny­a (Jumaat, 11 Ogos 2017) awal informasi penulis terima dari Kak Engku, Pak Engku akan dikebumika­n di kampung halamanann­ya, Batu Laut, Banting.

Bersama keluarga, penulis sudah berkira-kira untuk menzirah jenazah Pak Engku awal pagi di Banting, namun atas titah Sultan Selangor, jenazah Pak Engku atau nama sebenarnya Datuk Raja Rosly Raja Mazlan, 57, disemadika­n di Makam Diraja Selangor di Shah Alam, tidak jauh dari kediaman Pak Engku dan Kak Engku sendiri di Shah Alam. Al-Fatihah Pak Engku.

 ??  ??
 ??  ?? SYAMSUL cipta sejarah dirai suam-suam kuku.
PAK Engku (gambar kecil) disemadika­n di Makam Diraja Selangor di Shah Alam.
SYAMSUL cipta sejarah dirai suam-suam kuku. PAK Engku (gambar kecil) disemadika­n di Makam Diraja Selangor di Shah Alam.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia