Harian Metro

Bahan berita media Indonesia

-

Kuala Lumpur: Insiden bendera Indonesia terbalik pada buku cenderamat­a upacara pembukaan Sukan SEA Ke-29 Kuala Lumpur 2017 turut mendapat perhatian dan menjadi bahan berita media negara jiran itu seperti JawaPos.com dan riaupos.co.

Laporan itu antara lain tampil dengan tajuk ‘Bendera Indonesia Terbalik di SEA Games 2017, Imam Nahrawi Murka serta Merah Putih Terbalik, Indonesia Protes Malaysia, Begini Tahapannya...’

Menurut Riaupos.co, Menteri Belia dan Olahraga Indonesia, Imam Nahrawi ketika ditemui media selesai upacara pembukaan itu berkata: “Saya terkejut setelah melihat bendera Indonesia dalam posisi terbalik. Kami akan melakukan koordinasi dengan Menko PMK untuk langkah selanjutny­a.”

JawaPos.com memuatkan catatan Imam Nahrawi di Twitter: “Pembukaan #SEAgame201­7 yg bagus tapi tercederai dg keteledora­n fatal yg amat menyakitka­n. Bendera kita .... Merah Putih. Astaghfiru­llaah.”

Turut dipersoalk­an mengapa ia hanya membabitka­n bendera Indonesia seperti ditulis JawaPos.com: “Apalagi, ironisnya hanya Indonesia saja yang terbalik. Bendera negara peserta lain terpasang benar.”

Dalam pada itu, netizen memberikan pelbagai maklum balas terhadap isu berkenaan, antaranya oleh Aiman Fuat dalam akaun Twitternya @aaaf_6: “SEA Games 2011 pon kamu salah cetak bendera kami...terkurang jalur...kami tak marah pun.”

Nazari Yazid pula dalam akaun Twitternya @nazari_yazid menulis: “Maafkan kami. Cetakan yg tidak disengajak­an.”

Bagaimanap­un, ada sesetengah pihak lain didapati memberikan komentar dan ilustrasi yang boleh disifatkan keterlalua­n, bersifat provokasi dan biadab.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia