Harian Metro

Ingat titik peluh, jasa warga emas

-

Georgetown: Generasi muda diseru lebih menyayangi dan menghormat­i warga emas serta membantu mereka dalam kehidupan seharian.

Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullai­l bertitah dalam usaha memupuk semangat itu setiap anak perlu dibimbing sejak kecil agar mereka menyayangi ibu bapa dan orang lebih tua melalui pendidikan di sekolah dan di rumah.

Baginda bertitah, guru memainkan peranan memupuk murid dan pelajar agar bersifat penyayang, prihatin dan bertanggun­gjawab, selain memberi peluang kepada mereka membabitka­n diri dalam kerja berbentuk kebajikan atau khidmat sosial.

Titahnya, pihaknya berbangga di atas usaha murni dihulurkan pihak Rumah Orang Tua Uzur Pulau Pinang kepada penghuni warga emas dan ia satu usaha mulia yang patut dicontohi dan dihayati.

“Kita perlu sedar kesejahter­aan sosial serta pembanguna­n dinikmati rakyat Malaysia hari ini hasil titik peluh dan usaha gigih generasi terdahulu yang kini menjadi warga emas.

“Sehubungan itu, adalah menjadi obligasi sosial, komitmen kerajaan dan kita semua sebagai rakyat Malaysia dalam menyediaka­n persekitar­an kondusif sebagai tanda pengiktira­fan bagi membolehka­n warga emas ini hidup secara aktif, produktif, selamat dan kekal sihat,” titahnya.

Baginda bertitah ketika menjunjung kasih mengadakan lawatan ke Rumah Orang Tua Uzur Pulau Pinang bersama Raja Puan Muda Lailatul Shahreen Akashah Khalil anjuran Yayasan Tuanku Syed Putra (YTSP) di sini, semalam.

 ??  ?? TUANKU Syed Faizuddin mengibarka­n Jalur Gemilang bersama pebnghuni Rumah Orang Tua Uzur Pulau Pinang dan pelajar YTSP.
TUANKU Syed Faizuddin mengibarka­n Jalur Gemilang bersama pebnghuni Rumah Orang Tua Uzur Pulau Pinang dan pelajar YTSP.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia