Harian Metro

MOSTI tubuh pusat latihan STEM

-

Dengkil: Kementeria­n Sains,Teknologi dan Inovasi (MOSTI) akan menubuhkan Pusat Latihan STEM pertama di Malaysia bagi membentuk masyarakat berkemahir­an tinggi dan celik sains, teknologi, kejurutera­an dan matematik (STEM).

Menterinya Datuk Seri Madius Tangau berkata, program itu diadakan dengan kerjasama MOSTI, Kementeria­n Pendidikan Malaysia (KPM) dan Kementeria­n Pengajian Tinggi (KPT) bagi menggubal Pelan Tindakan STEM Bersepadu.

“Program ini mengambil contoh modul UK STEM Centre di United Kingdom berperanan sebagai pusat rujukan STEM untuk rakyat dan melatih guru sains dengan kaedah pengajaran terkini.

“Ia diadakan selaras dasar Transforma­si Negara 2050 (TN50) bagi meningkat daya saing dalam bidang pembanguna­n teknologi melalui dasar pendidikan negara serta pilihan kurikulum sekolah,” katanya pada sidang media pada Majlis Penyerahan Inovasi MOSTI, Program Pembelajar­an Balai Cerap Matahari Secara Maya (Online Solar Observator­y) Dalam Kalangan Masyarakat Orang Asli di Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Melut (Asli), di sini, semalam.

Turut hadir Ketua Pengarah Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) Dr Noordin Ahmad, Ketua Setiausaha MOSTI Datuk Seri Dr Mohd Azhar Yahya dan Guru Besar SK Sungai Melut (A), Zaharah Salleh.

Madius berkata, sistem baru ini tidak mengubah kurikulum sedia ada namun hanya penstruktu­ran cara pembelajar­an bagi menarik minat pelajar.

 ??  ?? MADIUS (lima dari kanan) bersama Orang Asli Kampung Sungai Melut.
MADIUS (lima dari kanan) bersama Orang Asli Kampung Sungai Melut.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia