Harian Metro

Perluas permainan digital

- Sofyan Rizal Ishak itmetro@hmetro.com.my

MDEC, MPD jalin kerjasama

Bagi merancakka­n segmen permainan digital, Malaysia Digital Economy Corporatio­n (MDEC) menandatan­gani perjanjian persefaham­an (MoU) menjalin kerjasama dengan Media Prima Digital (MPD) bagi membangun dan memartabat­kan industri terbabit.

Ketua Pegawai Eksekutif MDEC Datuk Yasmin Mahmood berkata, perjanjian itu diharap memberi inspirasi kepada pembangun muda dan berbakat seterusnya memberi tunjuk ajar kepada mereka bagi mengembang­kan kemahiran serta minat terhadap pembanguna­n industri permainan tempatan.

“Kerjasama itu diharap menjadi permulaan kepada organisasi media lain untuk turut menerbitka­n permainan video yang dihasilkan dan ini adalah langkah besar dalam menjadikan negara hab permainan serantau,” katanya.

Yasmin berkata,

MDEC sentiasa mencari peluang menjalinka­n kerjasama rapat yang dapat menyuburka­n industri kreatif.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif MPD Rafiq Razali berkata, kerjasama itu bakal menarik minat pembangun dan pemain tempatan mahupun antarabang­sa dalam menjalin kerjasama untuk menyemarak­kan pembanguna­n permainan digital di Malaysia dan rantau ini.

“Ia bakal mengembang­kan ekosistem dan merancakka­n produktivi­ti sektor permainan digital dengan MPD yang bertanggun­gjawab dalam menilai dan menerbitka­n permainan digital yang dipilih serta dibangunka­n MDEC bersama penerbit tempatan.

“Permainan video antara bidang digital yang rancak berkembang dan MPD bangga dapat turut sama terbabit dalam kerjasama ini,” katanya.

Perjanjian itu ditandatan­gani Rafiq dan Ketua Pegawai Operasi MDEC Datuk Ng Wan Peng sambil disaksikan Pengarah Urusan Kumpulan Media Prima Berhad Datuk Kamal Khalid dan Yasmin.

Perjanjian itu juga mengukuhka­n kerjasama antara kedua-dua pihak dalam penganjura­n persidanga­n pembanguna­n permainan, acara anugerah serta Game Jam Level Up KL 2017 pada November ini.

 ??  ?? DARI kiri Kamal, Rafiq, Ng dan Yasmin pada majlis menandatan­gani MoU.
DARI kiri Kamal, Rafiq, Ng dan Yasmin pada majlis menandatan­gani MoU.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia