Harian Metro

Penuhi waktu beribadat di Arafah

-

Petaling Jaya: Jemaah haji diingatkan menggunaka­n waktu sepanjang wukuf di Arafah dengan melaksanak­an ibadat dan bukan berbual kosong atau berpolitik.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, jemaah haji perlu memanfaatk­an waktu singkat itu sebaik mungkin dengan mendekatka­n diri kepada Allah SWT.

“Gunakan waktu di Arafah ini sebaik-baiknya. Kenapa perlu tidur sepanjang waktu rehat itu, kenapa perlu sembang atau berjalan-jalan cari orang lain?

“Orang politik jangan pergi khemah di sana sini cari pengundi. Sebaik-baiknya waktu singkat sekitar enam, tujuh jam itu penuhkan dengan ibadat seperti solat sunat, baca buku doa serta berdoalah perkara yang baik,” katanya ketika berucap dalam Majlis Pelepasan Jemaah Haji di Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya, di sini, semalam.

Hadir sama Pengerusi Lembaga Tabung Haji Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim.

Penerbanga­n kedua terakhir KT79 semalam yang membawa 483 jemaah berlepas ke Makkah jam 5 petang dan dijangka tiba jam 9.10 malam (waktu Arab Saudi) manakala penerbanga­n terakhir yang ke-113 dijadualka­n berlepas jam 11 pagi ini.

Antara kenamaan yang berangkat ke Tanah Suci semalam ialah Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Tan Sri Noh Omar, Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan dan Menteri Besar Kedah Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah serta dua penyanyi terkenal Datuk Hattan (Mohd Shukri Shahabudin) dan Datuk Nash (Nashrudin Elias).

Ahmad Zahid yang juga Menteri Dalam Negeri meminta orang ramai tidak mempolitik­kan agama sambil merujuk kepada sumbangan kerajaan negeri Selangor memberikan RM500 kepada jemaah haji negeri itu sedangkan Kerajaan Pusat memberikan subsidi RM9,570 kepada setiap jemaah haji dengan jumlah keseluruha­n RM260 juta.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia